Ekonomické informace 18. 7. 2006
Ocelářská společnost Mittal Steel Ostrava zahájila další kolo propouštění stovek zaměstnanců. Novým vlastníkem kralupského podniku Kaučuk by se mohla stát polská chemička Dwory. V Opatově na Svitavsku se rozjela největší solární elektrárna v naší zemi. Benzin za poslední týden mírně zlevnil, v průměru o osm haléřů na 31 korun 80 haléřů za litr. Také cena nafty o pětník klesla. V Česku jsou stále populárnější diskontní prodejny. Poprvé od začátku 90. let předběhly v návštěvnosti zákazníků běžné supermarkety.
Ocelářská společnost Mittal Steel Ostrava zahájila další kolo propouštění stovek zaměstnanců. Svým pracovníkům nabídla v případě dobrovolného odchodu z práce jako odškodné dvanácti až dvaatřicetinásobek platu. Včerejšek byl prvním dnem, kdy se zaměstnanci mohli k dobrovolnému odchodu přihlásit. Podle mluvčí společnosti Jany Dronské jich této možnosti využilo hodně.
Novým vlastníkem kralupského podniku Kaučuk by se mohla stát polská chemička Dwory. Obě strany potvrdily, že Unipetrol a jeho polský vlastník PKN Orlen s touto chemičkou o prodeji Kaučuku exkluzivně jednají. Jakými pravidly se prodej Kaučuku řídí, vysvětluje mediální zástupce PKN Orlen v České republice Václav Pavelka.
V Opatově na Svitavsku se rozjela největší solární elektrárna v naší zemi. Z hlediska celkové spotřeby sice vyrobí jen velmi zanedbatelné množství elektrické energie, posílí ale další šetrné obnovitelné zdroje, které se u nás k výrobě energie využívají. Patří mezi ně například biomasa nebo voda. Stát výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů podporuje, říká mluvčí Ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová, a výrobu solární energie proto dotuje.
Benzin za poslední týden mírně zlevnil - v průměru o osm haléřů na 31 korun 80 haléřů za litr. Také cena nafty o pětník klesla. Ve světe přitom ceny pohonných hmot už několik dní dosahují nových maxim. Jak je možné, že tuzemské ceny světovou hladinu nekopírují, vysvětluje analytik společnosti Colosseum Jiří Šťastný.
V Česku jsou stále populárnější diskontní prodejny. Poprvé od začátku 90. let předběhly v návštěvnosti zákazníků běžné supermarkety. Vyplývá to z květnového průzkumu společnosti Incoma Research. Zatímco do diskontů podle něj chodí nakupovat 22 procent Čechů, do supermarketů jich míří pouze 16 procent. Největší oblibě se ale stabilně těší s 39 procenty hypermarkety. Proč dávají zákazníci stále častěji přednost diskontním prodejnám, vysvětluje Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.