Ekonomické informace 19. 2. 2007
Řada provozovatelů lyžařských areálů pravděpodobně letos nebude kvůli teplé zimě investovat do nových zařízení. Pomaleji rostoucí ekonomika Evropy může zbrzdit náš hospodářský růst. Obchodníci i zákazníci často nevědí o nových povinnostech v reklamačním řádu.
Řada provozovatelů lyžařských areálů pravděpodobně nebude letos investovat do nových zařízení a vybavení svých sjezdovek a vleků. Letošní teplá zimní sezóna je pro ně totiž zatím ztrátová, potvrzuje provozovatel Skiareálu Špičák na Šumavě Vladimír Kasík.
Případné mimosoudní vyrovnání majitelů domů s Českou republikou v jejich sporu o náhradu škody kvůli deregulaci nájmů zřejmě už není možné. V České televizi to připustil náměstek ministra pro místní rozvoj Miroslav Kalous.
Mimosoudní vyrovnání bylo možností, jak předejít soudnímu sporu u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Část majitelů domů v mimosoudním vyrovnání požaduje 50 miliard korun, to ministerstvo odmítá.
Potíž je podle Kalouse v tom, že majitelé domů dodnes neuvedli způsob, jak k sumě 50 miliard dospěli. Právnička, která majitele domů zastupuje ale uvedla, že částka vychází z údajů ministerstev pro místní rozvoj a financí.
Ekonomika celé Evropské unie by letos měla růst o 2,7 procenta, prognózuje Evropská komise. Naproti tomu česká ekonomika poroste podle odhadů ekonomů o necelých pět procent, tedy jednou tak rychle. Nabízí se tedy otázka, jestli při našem výrazném proexportním zaměření, nemůže pomaleji rostoucí Evropa zbrzdit náš hospodářský růst. Analytik Jan Vejmělek z Komerční banky to vidí jednoznačně.
Novela zákona na ochranu spotřebitele před několika měsíci změnila reklamační řád. Podle České obchodní inspekce to ale obchodníci ani zákazníci často nevědí. Jednou z nových povinností je podrobný formulář při převzetí vadného zboží. Musí ho podepsat obě strany. Spotřebitel tak získá doklad a prodávající má jistotu, že zákazník si závadu pouze nevymyslel, říká Dagmar Smolková z České obchodní inspekce v Ostravě.
V Praze vyroste první outletové centrum. Velký nákupní komplex s několika desítkami obchodů bude Štěrboholích. V první fázi má mít plochu více než 18 tisíc metrů čtverečních. Outletové obchody nabízí značkové oděvy starších kolekcí s výraznými slevami. Česko v jejich počtu podle odborníků zaostává za západní Evropou i Polskem a Maďarskem, kde jsou outlety mezi zákazníky velmi oblíbené.