Ekonomické informace 2. 9. 2003
Česká spořitelna začíná ode dneška vyplácet klienty zkrachovalé firmy Private Investors. Miliardové sumy chce v Praze investovat nadnárodní expresní a logistická firma DHL. Více než tři desítky pracovních míst vytvoří od prvního října akciová společnost Sedlecký kaolin v Božíčanech u Karlových Varů. Po více než 100 letech končí v Mnichově Hradišti výroba nákladních vozů Liaz.
Česká spořitelna začíná ode dneška vyplácet klienty zkrachovalé firmy Private Investors. Největší tuzemský obchodník s americkými akciemi zkrachoval koncem dubna 2001 a zanechal několikasetmilionové dluhy. Podle mluvčí spořitelny Věry Čarné budou klienti Private Investors vypláceni až do druhého listopadu.
Schodek státního rozpočtu se ke konci letošního srpna zvýšil na 72 miliardy korun z červencových 62 miliard. Deficit tak dosáhl 56 procent schodku předpokládaného na celý letošní rok. Ten ministerstvo nově odhadlo na 128 miliard korun.
Akcie dnes na burze přidaly procento a dostaly se na hodnoty z dubna roku 2000. Zisky si připsaly zejména peněžní firmy. Komerční banka si připsala téměř dvě a půl procentní přírůstek.
Miliardové sumy chce v Praze investovat nadnárodní expresní a logistická firma DHL. Počítačové operační centrum pro Evropu by už v první fázi mělo vytvořit více než 500 pracovních míst. Jak řekla mluvčí agentury Czechinvest Jana Víšková, projekt DHL naznačuje, že Česká republika může konkurovat dosavadním evropským centrům strategických služeb, jako je Velká Británie, Irsko a Holandsko.
Více než tři desítky pracovních míst vytvoří od prvního října akciová společnost Sedlecký kaolin v Božíčanech u Karlových Varů. Investice přesáhla 60 milionů korun. Jak informuje Zdeněk Trnka, nový provoz zužitkuje surovinu ze skrývky půdy nad ložisky kaolinu.
Doprovodný vůz pro soutěž Paříž - Dakar je posledním automobilem se značkou Liaz, který vyrobili dělníci z montážního závodu Liaz Sipox, dříve Škoda Liaz. Výroba nákladních vozů v Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku tak po více než 100 letech definitivně končí. Šéf místních odborářů Vladimír Bárta přitom už ani nedoufá v obnovení výroby slavných vozů.
Obchodní komisař Evropské unie Pascal Lamy přiznal nutnost modernizace Paktu stability a růstu, který omezuje rozpočtové deficity členských zemí. Pakt zakazuje členským zemím pod hrozbou finančních sankcí mít nadměrné deficity, tedy schodky nad třemi procenty hrubého domácího produktu. Kvůli ekonomickému útlumu však Francie a Německo letos druhý rok po sobě tento limit překročí a totéž jim hrozí příští rok.