Ekonomické informace 21. 9. 2005
Nymburská pobočka společnosti Peguform, která zaměstnala na 150 lidí, dnes zahajuje výrobu dílů pro automobilku v Kolíně. Na 69 procent navýšila španělská firma Telefónica podíl v Českém Telecomu. Skupina ČEZ v budoucnosti investuje do obnovy uhelných elektráren na severu Čech 100 miliard korun. Členové Organizace zemí vyvážejících ropu zatím nezvýší těžební kvóty.
Na 150 zaměstnanců našlo práci v nymburském závodě společnosti Peguform. Dnes začíná výrobu dílů pro kolínskou automobilku Toyota Peugeot Citroen. Podle ředitele Peguformu Petra Hejla půjde hlavně o přístrojovou desku a také lakované nárazníky.
Španělská Telefónica zvýšila po povinném odkupu akcií od menšinových akcionářů podíl v Českém Telecomu na 69 procent z původních 51. Získala tak poněkud víc, než čekala většina analytiků. Podle nich ale odchod Telecomu z burzy zřejmě nehrozí. Telefónica kupovala akcie po 456 korunách.
Skupina ČEZ investuje v následujících letech do obnovy uhelných elektráren na severu Čech 100 miliard korun. Podle mluvčí firmy Evy Novákové ČEZ kompletně obnoví elektrárny Prunéřov II a Tušimice II a postaví nové zdroje v Ledvicích a Počeradech.
Ve slévárenství u nás chybějí kvalifikovaní i nekvalifikovaní zaměstnanci. Jak uvedli představitelé Svazu sléváren na slévárenských dnech v Brně, v oboru nyní pracuje 23 tisíc lidí, za 3 až 5 let budou potřebovat dalších pět tisíc zaměstnanců. Podle prezidenta svazu Ivo Žišky je odvětví na velkém vzestupu a pokud nebude moci kvůli nedostatku pracovníků plnit zakázky, může to postihnout celou ekonomiku.
Členové Organizace zemí vyvážejících ropu zatím nezvýší těžební kvóty. Nadále budou denně těžit 28 milionů barelů ropy. Jsou ale připraveni využít volné kapacity, pokud to bude třeba. Podle miniistrů OPECu další zvýšení těžby nemá smysl, protože ropy je na trhu dostatek. Problém zůstává v nízkých kapacitách rafinerií, na což kartel nemá vliv. Jan Procházka ze společnosti Cyrrus k jednání OPECu dodává.
Srbská Zastava bude montovat Fiat Punto. Ročně to bude 16.000 automobilů , které budou určeny pro Srbsko a sousední balkánské země. Zastava stále vyrábí svůj levný automobil Yugo, s jehož produkcí začala už v 80. letech.