Ekonomické informace 24. 5. 2005

Stát by dnes měl definitivně prodat Unipetrol. Česká národní banka s žádnou výraznou reakcí naší měny na prodej Unipetrolu nepočítá, obchodníci očekávají růst cen akcií. Diskontní síť supermarketů Lidl prodávala v Německu "supervýhodné" železniční jízdenky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

koruny a eura

koruny a eura | Foto: Jan Rosenauer

Stát by dnes měl definitivně prodat Unipetrol. Polský ropný koncern PKN Orlen by měl doplatit zbývajících 11 miliard korun na vázaný účet u Komerční banky a Fond národního majetku naopak současně na nového vlastníka převede akcie Unipetrolu. Postup vypořádaní vysvětlila mluvčí FNM Petra Krainová.

Přehrát

00:00 / 00:00

P. Krainová: Prodej Unipetrolu

V případě velkých privatizací bývá při placení ve střehu centrální banka. Hlídá, zda velké nákupy a převody peněz neovlivní kurz koruny. Teď ale Česká národní banka s žádnou výraznou reakcí naší měny nepočítá a před plánovaných obchodem proto ani nepřijala žádná zvláštní opatření, říká Pavel Zúbek z tiskového odboru banky.

Přehrát

00:00 / 00:00

P. Zúbek: Reakce ČNB

Prodej Unipetrolu už dlouhou dobu pozorně sledují obchodníci s cennými papíry. Ti jen od minulého týdne vytáhli ceny akcií Unipetrolu o 25 procent. A pokud společnost PKN za státní podíl skutečně zaplatí, půjde cena ještě nahoru, odhaduje analytik společnosti Atlantik finanční trhy Jan Schiesser.

Přehrát

00:00 / 00:00

J. Schiesser: Vliv prodeje na akcie

PKN musí učinit povinnou nabídku menšinovým akcionářům do 60 dní po převodu akcií ve Středisku cenných papírů. Podle informací zveřejněných na prezentaci minulou středu už společnost zadala vypracování znaleckého posudku.

Evropská unie poskytne na modernizaci a stavbu devíti českých silničních projektů přes miliardu korun nevratné pomoci ze strukturálních fondů. Peníze získá Ředitelství silnic a dálnic, které je správcem českých dálnic a silnic 1. třídy. Na jednotlivé stavby unie přispěje od 25 do 75 procent celkových nákladů.

Ministerstvo průmyslu a obchodu počítá v jedné z variant vývoje energetiky s výstavbou dvou jaderných bloků, které by měly o třetinu vyšší výkon, než mají temelínské. Jejich výkon má také překonat původní představy obsažené ve státní energetické koncepci. Řekl to náměstek náměstka ministra průmyslu obchodu Martin Pecina.

V Německu proběhla v minulých dnech ojedinělá akce. Diskontní síť supermarketů Lidl prodávala "supervýhodné" železniční jízdenky. Jednotná cena 49,90 euro, v přepočtu přibližně 1 500 korun, umožní jízdu kamkoliv druhou třídou a děti do šesti let zdarma. Nabídka měla platit do 3. října. I když Deutsche Bahn označuje akci za veleúspěšnou, provázejí ji rozpaky veřejnosti i odborníků a výhrady právníků, shrnuje je náš berlínský zpravodaj David Šťáhlavský.

Přehrát

00:00 / 00:00

D. Šťáhlavský: Železniční jízdenky v supermarketech

Po dvou letech přerušení může Česká republika opět obchodovat se surovými diamanty. To jsme od podzimu roku 2003 nemohli, protože vláda nestihla připravit změnu příslušného zákona a proto jsme byli vyškrtnuti z takzvaného Kimberleyského systému. V něm je 60 zemí, které mohou dovážet a vyvážet do třetích zemí surové diamanty.

Teď už mezi ně opět patříme i my, poté co náš vstup schválila Evropská komise. Surové diamanty se u nás používají hlavně při výrobě nástrojů ve strojírenství a diamantových orovnávačů brusek. V minulých letech dovážela Česká republika ročně zhruba deset kilogramů těchto kamenů, převážně z Jihoafrické republiky.

Jitka Hanžlová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme