Ekonomické informace 25. 10. 2001
Tentokrát hovoříme o novém návrhu státního rozpočtu na příští rok, který počítá s nižším deficitem, a to až o 7,6 miliardy korun. Zaměříme se také na chystanou privatizaci Unipetrolu a dozvíte se, že naší republice může hrozit další arbitrážní řízení - kvůli konkursu na Tchecomalt group.
Nový vládní návrh rozpočtu počítá s nižším deficitem. Vláda navrhne snížení deficitu státního rozpočtu až o 7,6 miliardy. Ministerstvo financí na základě požadavku opozice revidovalo odhad ztrát České konsolidační agentury a snížilo plánovaný schodek o 7,6 desetin miliardy korun. Podle náměstka ministra financí Eduarda Janoty pro optimističtější výhled hospodaření Konsolidační agentury hovoří především dva důvody.
Ministerstvo také splnilo další požadavek opozice na posílení prostředků na bezpečností opatření, vysoké školy a zvýšení příjmů krajů.
Do užšího výběru uchazečů o třiašedesát procent akcií petrochemického holdingu Unipetrol se dostali čtyři zájemci . Konsorcium tvořené italským Agipem, britským Shellem a americkou společností Conoco. Ve hře je také společenství maďarských firem MOL a TVK, dalším uchazečem je britská Rotch Energy a posledním rakouská společnost ÖMV ve spojení s českým Agrofertem. Jeden z odmítnutých uchazečů - americko-evropské konsorcium ICTS se ale nechce vzdát. Podle jeho zástupce Pavla Kučery právníci společenství analyzují možnosti, jak konsorcium znovu vrátit do hry.
K privatizaci Unipetrolu a zejména k tomuto případu se znovu podrobněji vrátíme v dnešním Ekonomickém magazínu v 9 hodin 15 minut.
Česku může hrozit další arbitrážní řízení. Tentokrát kvůli konkursu na Tchecomalt group, který byl podle jeho majoritního vlastníka - nizozemské společnosti Lento Investment - prohlášen neoprávněně. Jak tvrdí předseda představenstva firmy Tomáš Dvořák, konkurs provázela řada pochybení a průtahů a státní orgány tedy neplnily své povinnosti, a přispěly tak ke znehodnocení majetku.
Dálnice by v budoucnu mohly provozovat i soukromé firmy. Předpokládá to novela zákona o pozemních komunikacích, kterou schválila sněmovna a musí ji ještě posoudit senát. Podle ministra dopravy Jaromíra Schlinga mohou soukromé firmy v současnosti provozovat zatím pouze silnice:
První takzvanou e - aukci uspořádala Škoda Energo, s.r.o , dceřiná společnost Škoda Holding. Nakupovala při ní výpalky z plechů určené pro nízkotlaká tělesa turbín, které dodává pro General Electric. Podle mluvčího holdingu Karla Samce se takové aukce stanou standardní součástí nákupů firmy.