Ekonomické informace 29. 5. 2006

Nabývá účinnosti novela zákona o ochraně spotřebitele. Českému stavebnictví se nebývale dařilo. Výše výdajů veřejného sektoru ovlivňuje spokojenost občanů. Bestsport loni zaznamenal ztrátu 149 milionů korun. České podniky kvůli fotbalovému mistrovství v Německu investují půl miliardy do reklamy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

střecha

střecha | Foto: Jan Rosenauer

Dnes nabývá účinnosti novela zákona o ochraně spotřebitele. Podle ní mohou dostat pokutu až 50 milionů korun ti obchodníci, kteří klamou spotřebitele, nebo se dopustí takových ošklivostí, jako je prodej zkaženého masa. Novela zpřísňuje také podmínky prodeje na tržnicích - dodává ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

Přehrát

00:00 / 00:00

M. Urban: Novela

Českému stavebnictví se v letošním prvním čtvrtletí nebývale dařilo. Meziročně vzrostl objem stavebních zakázek téměř o 25 procent. Může to souviset s politickou situací. Nejen proto, že stavebníci čekali, jak se bude vyvíjet jednání s Evropskou unií o zdanění bytové výstavby. Protože stavební práce budou už jen rok a půl spadat do snížené sazby DPH, od roku 2008 na ně pak bude uvaleno 19 procent. Ovšem: vliv mohou mít i blížící se volby. Podle ekonomky společnosti NextFinance Markéty Šichtařové se politici chovají před volbami jinak než obvykle, a to může být vidět i v některých oblastech ekonomiky.

Přehrát

00:00 / 00:00

M. Šichtařová: Stavebnictví

Zvyšování míry zapojení vlád do chodu společnosti - tedy výdajů veřejného sektoru - vede k poklesu spokojenosti obyvatelstva. A to zejména v těch zemích, kde jsou voliči naladěni levicověji. Vyplývá to ze studie švýcarského Centra ekonomického institutu, která zkoumala údaje ze zhruba 70 zemí včetně České republiky. Vědci zjistili, že v zemích s levicovými voliči vláda sleduje hlavně své zájmy: především znovuzvolení, a proto často volí nadměrné zásahy a regulace, které kvalitu života ve svém důsledku zhoršují. Z konkrétních vládních kroků profitují hlavně zájmové skupiny na úkor společnosti jako celku - například důsledkem podpory zemědělců bývají zvýšené ceny potravin. Podobná analýza britského Centra politických studií konstatovala, že příjmy na hlavu ve skupině zemí s vyšším podílem státu jsou v průměru nižší než v těch, kde stát zasahuje méně. A rozdíl mezi oběma skupinami se dále zvětšuje.

Společnost Bestsport, která vlastní Sazka Arénu, loni vykázala ztrátu více než 149 milionů korun. Píše to časopis Týden s odvoláním na informace Obchodního věstníku. Vlastní kapitál firmy se propadl na minus 776 milionů a 800 tisíc korun. Podle mluvčího společnosti Sazka Zdeňka Zikmunda čísla nezavdávají žádný důvod k obavám a běžné fungování multifunkční haly je bezproblémové.

Sportovní fanoušky ale teď nejvíce zajímá fotbalové mistrovství světa v Německu. A to je skvělá příležitost k firemní reklamě. České podniky do ní investují až půl miliardy korun. Podle analýz společnosti ArboMedia investují české firmy jen do reklamy v médiích 250 až 300 milionů korun. Česká televize, která chystá přímé přenosy zápasů, utrží od zadavatelů reklamy miliony korun - míní Štěpán Wolde ze společnosti ArboMedia.

Přehrát

00:00 / 00:00

Š. Wolde: Reklama

O reklamě a marketingu kolem fotbalového mistrovství světa budeme podrobněji hovořit v ekonomickém magazínu.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme