Ekonomické informace 3. 3. 2004
Soutěž na privatizaci severočeských hnědouhelných společností by se měla údajně zrušit. Stát bude po našem vstupu do Evropské unie podporovat propagaci domácích potravin. Podle ministra zemědělství Jaroslava Palase ministerstvo na propagaci každý rok vyčlení 200 milionů korun. Poté, co jsme prohráli souboj se Slovenskem o postavení středoevropské továrny automobilky Hyundai, máme šanci získat jiného jihokorejského investora z tohoto oboru.
Soutěž na privatizaci severočeských hnědouhelných společností by se měla údajně zrušit. Vláda má podle některých zpráv schválit exkluzivní vyjednávání s firmami, které nabídly nejvíc za státní podíly v Sokolovské uhelné a Severočeských dolech. Tento postup naznačil v minulých dnech ministr průmyslu Milan Urban a i jeho náměstek Martin Pecina takové jednání připouští.
Firma J&T nabídla za Severočeské doly 6 miliard 800 milionů korun, Sokolovská těžební je ochotna dát za státní podíl v Sokolovské uhelné přes dvě miliardy. Vedle J&T se o Severočeské doly ucházela také Appian Group a finační skupina Penta. Pro předsedu představenstva Penty Marka Dospivu je předpokládaný způsob vyjednávání o privatizaci nepřijatelný.
Penta po podání závazných nabídek kupní cenu dvakrát navýšila. Nejprve na 6 miliard 800 milionů, později nabídla ještě o 700 milionů korun víc.
Stát bude po našem vstupu do Evropské unie podporovat propagaci domácích potravin. Podle ministra zemědělství Jaroslava Palase ministerstvo na propagaci každý rok vyčlení 200 milionů korun. Zviditelnění tuzemských potravin bude mít na starosti nový odbor marketingu při Státním zemědělském intervenčním fondu. Marketingová podpora má pomoci hlavně kvalitním domácím producentům, pro které bude obtížné konkurovat po 1. květnu náporu výrobců z ostatních zemí, dodává ředitel odboru Evžen Staněk.
Později by se měl fond zaměřit i na propagaci našich potravin na zahraničních trzích.
Poté, co jsme prohráli souboj se Slovenskem o postavení středoevropské továrny automobilky Hyundai, máme šanci získat jiného jihokorejského investora z tohoto oboru. Světová devítka v produkci pneumatik - společnost Hankook hledá místo pro svůj evropský závod, do kterého hodlá investovat asi 13 miliard korun. Zájem Korejců potvrdila mluvčí agentury Czech Invest Jana Víšková.
Světová ekonomika mění svou strukturu. Tradičně silné země čelí stále úspěšnější konkurenci z Asie, zejména z Číny. Odpovídá tomu i nejnovější studie mezinárodní poradenské společnosti KPMG, připomíná z Berlína náš zpravodaj David Šťáhlavský.
Vyhlídky českých firem, a to nejen strojírenských, na uplatnění ve světě a zvláště v Evropě jsou optimističtější, tvrdí státní proexportní agentura Czech Trade. Našim podnikům prospěje hlavně květnový vstup do Evropské unie a je tedy šance na snížení schodku zahraničního obchodu.