Ekonomické informace 4. 1. 2005
Pohonné hmoty s novým rokem dále zlevňují. Vysoký kurz koruny dělá stále větší starosti českým exportérům. Vysokého zhodnocení svých investic se loni dočkali i lidé obchodující s akciemi v RM systému. Škoda Holding koupila ČKD Vagonku. Stále více lidí podává daňová přiznání elektronicky.
Pohonné hmoty s novým rokem dále zlevňují. Cena benzinu šla za poslední týden dolů o 20 haléřů, cena nafty o 12 haléřů. Ekonomové očekávají, že v následujících dvou až třech týdnech průměrná cena Naturalu 95 poklesne o dalších 30 až 40 haléřů. Nahrává tomu zlevňování ropy, včera o pět procent, a silná koruna vůči dolaru.
Vysoký kurz koruny dělá stále větší starosti českým exportérům. Začíná totiž znesnadňovat jejich pozici na zahraničních trzích. Exportéři proto od vlády žádají opatření, která by jim pomohla dopady stále silnější koruny zmírnit. Podle vicepremiéra pro ekonomiku Martina Jahna, se kterým exportéři jednali, by se jim mohlo ulevit.
České akcie začaly nový rok dalším posílením, při kterém dále zlepšily svůj historický rekord. Hlavní index PX 50 se přehoupl přes 1050 bodů.
Vysokého zhodnocení svých investic se loni nedočkali pouze investoři na pražské burze, ale i lidé obchodující s akciemi v RM systému. Akcie zde za loňský rok posílily v průměru o více než 50 procent, připomíná mluvčí RM systému Jiří Vodička.
Škoda Holding koupila ČKD Vagonku. Podle mluvčího plzeňské firmy Karla Samce chce ve Studénce zachovat současný výrobní program i počet zaměstnanců.
Stále více lidí podává daňová přiznání elektronicky. V loňském roce této možnosti využilo přes 20 000 poplatníků, tedy asi třikrát více než v roce 2003. Nejčastěji elektronické přiznání podávali plátci daně z přidané hodnoty a silniční daně, loni poprvé si ale tento způsob mohli vyzkoušet u daně z příjmů. Jakým způsobem mohou postupovat, vysvětluje Radek Němeček z tiskového oddělení ministerstva financí.
Česko získalo z EU 14 miliard Kč na dopravní a ekologické projekty. Nejnákladnějším bude pokračování výstavby dálničního obchvatu Prahy v úseku Lahovice-Slivenec, na které EU přispěje více než tři miliardami korun. Další tři miliardy korun vydá unie na modernizaci traťového úseku Červenka - Zábřeh na Moravě. Z projektů na ochranu životního prostředí bude nejdražší doplnění vodohospodářské infrastruktury Plzně.