Elektronická evidence tržeb zaměstnává firmy, nabízející technická řešení. Chtějí prodat desetitisíce pokladen

Už jen několik týdnů zbývá podnikatelům na to, aby se připravili na zavedení elektronické evidence tržeb. Ta se bude od prosince vztahovat na zhruba 60 tisíc provozovatelů hotelů, restaurací a kaváren. Na nové opatření, které má omezit takzvanou šedou ekonomiku, se připravují i firmy nabízející technická řešení. Pro ně se tím otevírá zcela nový trh.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Staré kasy nedělaly nevidomým velké problémy (ilustrační foto)

Staré kasy nedělaly nevidomým velké problémy (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Freeimages

Elektronické evidence tržeb se od prosince má týkat i Věry Lexové, která provozuje malou restauraci v Kameni na Děčínsku a pro hosty otevírá prakticky jen o víkendech. Kvůli novince se ale připravuje na to, že podnik zavře.

„I internet se musí platit zvlášť, kasu a všechno bych si musela zainvestovat sama. To je prostě neúnosné a já neumím na počítač ani kliknout,“ vysvětlila.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podnikatelé i firmy nabízející software a pokladny se připravují na start elektronické evidence tržeb. Co očekávají a jaké mají obavy, shrnul Mikuláš Klang

Podobně mluví i další živnostníci a drobní podnikatelé, kteří se obávají, že je opatření přinutí skončit, a to i přesto, že programy a pokladny pro EET už si můžou zkoušet. Cena nejmenších přenosných pokladen se pohybuje okolo 5000 korun, u některých firem pak měsíčně podnikatelé zaplatí dalších několik stovek za licenci a servisní podporu.

Společností nabízejících řešení - jednoduché programy i velké pokladny - je už teď několik desítek. Podle Michala Wantuloka, mluvčího jedné z nich, hodně obchodníků zatím s nákupem váhá. „Spíš je to teď ve fázi, že podnikatelé hledají informace, vybírají si pokladní systém, hledají řešení,“ popsal.

„Trh, to znamená hotely, restaurace, kavárny, se odhaduje na zhruba 60 tisíc subjektů. Z toho, co máme průzkumy, zhruba 20 procent má vyhovující pokladnu, takže, říkejme, nějakých 50 tisíc pokladen by se na trh mělo dát. Můj soukromý odhad je, že už se na něj teď dodalo nějakých zhruba pět tisíc,“ dodal.

Hospodářská komora pomůže s výběrem zařízení

Výběr nejvhodnějšího zařízení plánuje podnikatelům usnadnit Hospodářská komora. „Chceme ověřit, že všechno, co deklaruje výrobce, tam podnikatel najde. Zároveň promítnout vlastnosti do skutečného provozu, abychom doporučili podnikatelům, co je pro ně vhodné a co méně. Podle toho, co od zařízení očekávají,“ řekl expert komory Jakub Rainisch.

Obavy podnikatelů sdílí. Hlavním problémem je podle něj to, že nebudou mít dost času ověřit si, jestli systém funguje v praxi. Náměstkyně ministra financí Alena Schillerová ale namítá, že pravděpodobně žádný zákon doposud nebyl tak důkladně vysvětlován.

„My jsme absolvovali desítky různých přednášek, road show, konferencí, kde jsme vysvětlovali podnikatelům zákon, různá ustanovení. Existují stránky www.etrzby.cz, kde podnikatelé najdou všechny potřebné informace. Je tam dneska přes 500 dotazů,“ uvedla.

Třetina živnostníků po zavedení EET skončí, tvrdí poslanec Heger. Babiš to odmítá

Číst článek

„Kromě toho finanční správa spustila od 1. srpna letošního roku telefonickou infolinku, která vyřídí v jedné chvíli až 100 telefonických dotazů,“ doplnila.

Alena Schillerová také dodala, že od listopadu si budou podnikatelé moct nanečisto zkoušet odesílat a tisknout účtenky v novém systému.

K hotelům restauracím a kavárnám by se příští rok měly připojit maloobchody a velkoobchody, v roce 2018 potom i vybraní řemeslníci a další povolání. Celkem by se elektronická evidence tržeb měla týkat až 600 tisíc obchodníků.

Mikuláš Klang Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme