Emise nejsou problém jen VW, naznačují bazary. Trh s ojetinami skandál neovlivnil

Skandál koncernu Volkswagen s falšováním emisí nemá zatím žádný výrazný dopad na prodeje nových, ale hlavně ani ojetých aut. Prodejci ojetin totiž mají za to, že zákazník kauzu buď vůbec neřeší, anebo nemá na výběr. Stále víc se totiž mluví o tom, že s emisními testy podvádějí i jiné automobilky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Emise (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

„Myslím si, že to nechá český trh s ojetinami naprosto v klidu. Kdo o tom něco ví, tak ví, že to není problém jen VW, že to dělali všichni. Je otázkou čas, než se začne mluvit o těch ostatních,“ říká majitel autobazaru Petr Špaček.

O těch ostatních se už mluvit začalo. Minulý týden přinesl německý autoklub ADAC informaci o tom, že problémy s emisemi má třeba i Renault Espace, což automobilka tvrdě odmítá. Další měření provedla společnost IHR Technika.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kdo všechno mohl podvádět emisní testy? Zjišťoval reportér Matěj Skalický

„Když jsme zkoušeli Peugeot 308, tak nás vyloženě trkla do očí skutečnost, že si to auto připraví systém močoviny v testu emisí na válcové zkušebně vždy v 15. sekundě, a to několikrát po sobě. A na silnici potom třeba až po osmi minutách,“ popisuje za společnost Libor Fleischhans.

Německý odborný server KFZ-Betrieb přinesl vyjádření šéfa německého zastoupení Peugeotu Ricka Hermannse: „Naše vozy nikdy nebyly vybaveny softwarem nebo zařízením pro detekci zkušebního cyklu měření emisí nebo zařízením, které by manipulovalo s emisemi oxidů dusíku.“

Vyšetřovatelé kvůli skandálu VW pátrali ve Wolfsburgu. Hledali důkazy

Číst článek

Společnost IHR Technika dále porovnala emisní chování Škody Octavia druhé generace a nového Subaru Forester. Zjistila, že subaru emituje průměrně o 39 procent více škodlivých složek než o dvě emisní generace starší oktávie.

Volkswagen přiznal, že jeho auta mají software, který rozpozná emisní test. Podle Libora Fleischhanze z IHR Technika mají jiné značky naopak software, který ví, že se v měřícím testu zcela jistě nenachází.

Německé zastoupení Subaru ovšem považuje srovnání rozdílných typů aut z různých emisních tříd za problematické: „Pokusy vyhodnocovat výsledky testů měření v běžném provozu, a za podmínek, které nejsou jednotné ani oficiálně uznané, můžou být zavádějící, protože nejsou objektivní.“

Zvláštní emisní chování společnost IHR Technika už dříve vypozorovala například i při testování Fordu Mondeo.

Testy v reálném provozu?

Emisní testy se dnes provádějí v laboratořích, ve specifických podmínkách. Pro výrobce to je z hlediska měření emisí mnohem výhodnější, než aby se auta testovala v reálném provozu.

Evropská komise navrhuje zavedení testů emisí aut v reálném provozu od roku 2017. Kvůli skandálu automobilky Volkswagen ale chtějí změnu tohoto systému některé země uspíšit. To by Česko podle ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka nepodpořilo:

Přehrát

00:00 / 00:00

Český ministr dopravy Dan Ťok mluvil v Lucemburku se svým německým kolegou Alexandrem Dobrindtem o kauze dieselgate

„Myslím si, že bychom měli jet podle harmonogramu, který je, a měli bychom dát rozumný čas automobilkám, aby se na ty podmínky připravily.“

Ministr dopravy také informoval, že už má od koncernu VW k dispozici všechny VIN kódy dotčených aut: „Probíhá kontrola. Testujeme, které z těch VIN kódů jsou registrovány v centrálním registru vozidel.“

Český ministr dopravy dnes na schůzce unijních ministrů v Lucemburku mluvil se svým německým protějškem Alexandrem Dobrindtem. Dohodli se na tom, že si vymění informace z vlastních emisních testů, které ministerstva provedou v autorizovaných měřících stanicích.

Dobrindt také Ťoka pozval do Berlína na jednání vyšetřovací komise a na koordinační schůzku pro další postup v kauze dieselgate.

ČRo, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme