Energetická bezpečnost Česka se zvýší. Mero získala podíl na ropovodu TAL

Státem vlastněná společnost Mero, dovážející do České repuzbliky ropu, získala od společnosti Shell Deutschland pětiprocentní podíl na Transalpinském ropovodu TAL. Nabytím podílu by měla podle odborníků stoupnout energetická bezpečnost země.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mero (mezinárodní ropovody). Iilustrační foto.

Mero (mezinárodní ropovody). Iilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Ropovod TAL vede z Itálie do Rakouska a Německa, kde je napojen na Ingolstadtský ropovod IKL, kterým ropa proudí do rafinérií v Kralupech a v Litvínově.

Do italského Terstu se ropa vozí v tankerech ze zemí Blízkého východu, ze severní Afriky a z oblasti Kaspického moře. „Je to jiný druh ropy, nicméně v tomto směru je to při zpracování v rafinériích fakticky jedno,“ přibližuje analytik společnosti J&T Michal Šnobr.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik společnosti J&T Michal Šnobr vysvětlil, proč je zisk podílu pro Česko významný

Rozhodnutí vlády získat prostřednictvím společnosti Mero podíl na ropovodu TAL považuje za správný strategický krok. Navíc se podle něj jedná o výrazný úspěch českého rafinérského a petrochemického průmyslu.

„Už v posledních letech se podíl přepravené ropy z ropovodu IKL, který navazuje na ropovod TAL, stále zvyšoval a podíl ropy dopravované Družbou se zase snižoval. Takže ano, je to určitě krok dopředu, co se týče energetické bezpečnosti,“ potvrzuje.

Za letošní rok přiteče do Česka trasou přes Německo poprvé více ropy než ropovodem Družba. Stavbou ropovodu IKL se země před několika lety zbavila závislosti na ruské ropě a teď získala možnost výběru. Podíl na ropovodu TAL navíc umožní české straně zohledňovat vlastní zájmy.

„Tím, že získala pětiprocentní podíl, má i právo přednostní přepravy v tomto ropovodu, což znamená, že propojuje Českou republiku s velmi významným přístavem v Terstu a poskytuje opravdu úplně nový zdroj, a to po celé délce ropovodu,“ vysvětluje Šnobr.

V případě, že by z nějakého důvodu nepřitékala ropa Družbou, by tak Česko díky přednostnímu právu mohlo urychleně přepravit ropu ropovodem TAL a následně ropovodem IKL.

Jan Richter, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme