Energetika, vysoké školství nebo moderní technologie. Českým podnikatelům se otevírají dveře na jihokorejský trh
České firmy zkouší proniknout na trh v Jižní Koreji. Na byznysovém sbližování pracují obě země už řadu let. Teprve v posledních letech se ale tuzemským společnostem daří prosadit výrazněji. Prohloubit vzájemnou spolupráci teď chtěla i podnikatelská mise pod záštitou ministerstva zahraničí.
„Pracujeme velmi úzce s tchajwanskou firmou. Překládáme jim software, takže je zajímavé pro nás oslovit asijský trh, který se neustále vyvíjí. Tím pádem stále něco potřebují a to je naše šance jim s produktem pomoct a přeložit do jazyka země, kam budou exportovat,“ říká Lenka Jankechová ze společnosti Aspena v Koreji, která domlouvá partnerství s firmami, které potřebují překlady a tlumočení.
Není jediná. Korejský trh chtějí dobýt i další české firmy, nejčastěji z oboru IT, právního poradenství nebo z turismu a potravinářského průmyslu.
Přítelkyni jihokorejské prezidentky obvinili. Rezignaci hlavy státu požadují desítky tisíc demonstrantů
Číst článek
Podle Bořivoje Mináře z České hospodářské komory je nečeká lehká cesta. „Teprve nás čeká nalézt partnery a investovat. Není to příliš jednoduché. Korea je pro nás velký potenciál. Jsem přesvědčen o tom, že čeští podnikatelé mají svou šanci tady ohromit trh. Vidíte, jak jsou na velké úrovni a pro nás je to velká inspirace – jak být lepší. Jak dělat věci jinak a lépe.“
Minerálka a pivo
V Koreji příliš českých firem neobchoduje. Mezi ty nejúspěšnější patří zatím karlovarská Mattoni a břevnovský pivovar. Perlivou vodu mají Korejci nejraději ovocnou a na stůl se jim dostala díky spolupráci s tvůrci seriálu, kteří natáčeli v Praze. O pivo je ale zájem veliký.
„Export do Koreje pomalu roste. Nastává teď éra, kdy se české firmy musí víc porozhlédnout a víc investovat do Koreje z ČR. První jednání je o tom potkat se a říct si základní informace, nijak se nepřiblížíte k jednání o byznysu. Druhé jednání je konkrétnější, u toho se hodně pije lihovina s cukrem a vodou, tady místní. Když pijete s partnerem sodžu, tak máte naději, že v příštím kole se bude něco už podepisovat,“ říká člen představenstva firmy Gold of Prague Lukáš Mikeska.
Zájemci o prodej svých výrobků v Koreji musí počítat nejen s obrovskou konkurencí, ale také s naprosto odlišnými zvyky a tradicemi. Tamní trh se českým podnikatelům v Jižní Koreji otevřel naplno až po roce 2015, kdy obě země podepsaly strategickou dohodu o spolupráci. Ta se týká hlavně partnerství v oblasti kyberbezpečnosti, obranného průmyslu a jaderné energetiky. Zahraniční resorty stále hledají cestu, jak právě do těchto oborů nalákat asijské investory.
„Informoval jsem o vývoji v nukleární energetice, to jak vláda připravuje vstup investorů do jaderné energetiky, třeba investice v jaderné elektrárně Dukovany,“ potvrdil po schůzce s korejským ministrem zahraničí to jeho český protějšek Lubomír Zaorálek z ČSSD.
Významný mimoevropský investor
Zatímco pro tuzemské firmy teprve teď nastává příležitost jak se dostat na korejský trh, opačným směrem už zboží proudí více než 26 let. Jižní Korea je v Česku třetí nejvýznamnější mimo evropský investor.
V loni dosáhla vzájemná obchodní výměna podle Zaorálka hranice 4 miliard dolarů. „Je to země, která je v Asii téměř bezkonkurenční z hlediska turistů, cestovního ruchu, technologií a investic. Je to asi i díky společné historii, a že je na obou stranách vidět, že mají zájem o rozvoj.“
Větší zájem o Česko potvrzuje i turismus. Letos podle odhadů cestovních agentur navštíví Prahu a Český Krumlov, což jsou v Koreji dvě nejznámější města, zatím rekordní počet turistů – více než dvě stě padesát tisíc.