Ombudsman chce řešit konec dodavatelů energií. Žádá vysvětlení po regulačním úřadu

Ombudsman Stanislav Křeček chce projednat s Energetickým regulačním úřadem okolnosti a následky odchodu některých dodavatelů energií z trhu. Na veřejného ochránce práv se totiž obracejí bývalí klienti Bohemia Energy a dalších dodavatelů energií, kteří v posledních měsících ukončili činnost. Ombudsman bude chtít od úřadu především slyšet to, zda nemohl zasáhnout dřív a situaci předejít. Informovala o tom mluvčí ombudsmana Markéta Bočková.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stanislav Křeček

Ombudsman Stanislav Křeček chce kvůli odchodu dodavatelů energií z trhu jednat s Energetickým regulačním úřadem | Zdroj: Profimedia

Skupina Bohemia Energy v polovině října ukončila činnost a kolem 900 tisíc jejích odběratelů si musí hledat nového dodavatele energií. Dosud největší uskupení alternativních dodavatelů energií v Česku to zdůvodnilo přetrvávajícím extrémním růstem energií na velkoobchodních trzích.

Zálohy v režimu DPI se v listopadu a prosinci sníží o 50 a 40 procent. Stát se dohodl s dodavateli

Číst článek

Do vztahů mezi klienty a dodavateli energií ombudsman ze zákona zasahovat nemůže, stejně jako nemůže prošetřovat dodavatele energií, protože jde o soukromé subjekty. V jeho působnosti je až kontrola dohledového úřadu, tím je v tomto případě Energetický regulační úřad.

Ombudsman proto regulační úřad oslovil s žádostí o osobní projednání záležitosti. Zajímá ho především, zda úřad i s ohledem na vývoj trhu s energiemi neměl možnost zasáhnout dřív a předejít situaci.

Zároveň se ombudsman snaží individuálně stěžovatelům poradit a nasměrovat je, jak by mohli situaci řešit. Zásadní podle něj je, aby co nejdříve přešli od dodavatele poslední instance ke stálému dodavateli energií. Při uzavření nové smlouvy se měsíční zálohy rozpočítají do delšího období, a tím i sníží.

„Dodavatelé preferují online kontakt, a to může být pro některé zákazníky komplikované. Proto je důležité, aby se lidé nebáli říci si o pomoc s uzavřením smluv rodině nebo i spotřebitelským organizacím. Líbí se mi přístup některých obcí nebo krajů, které se aktivně snaží svým obyvatelům s uzavíráním nových smluv pomoci,“ uvedl Křeček.

Zastropování záloh

Krok správným směrem je podle ombudsmana v tuto chvíli zastropování výše záloh u dodavatelů poslední instance. Problém to podle něj řeší ale jen dočasně. Lidé se totiž mohou dostat do problémů později – s nižšími měsíčními zálohami jim při současných cenách energií hrozí vysoké nedoplatky v konečném vyúčtování.

‚V Česku přetrvává zimní trenýrková kultura.‘ Přečtěte si několik tipů, jak ušetřit za plyn a elektřinu

Číst článek

Podle ministerstva práce a sociálních věcí lidé, kteří nebudou schopní nedoplatky z vyúčtování u dodavatelů poslední instance zaplatit, mohou požádat úřad práce o dávku mimořádné okamžité pomoci. Podle Křečka to ale nestačí.

„Na rozdíl od ministerstva mám za to, že by se měla mimořádná okamžitá pomoc poskytovat po zvážení individuální situace klienta také na úhradu samotných záloh u dodavatelů poslední instance, aby se lidé nedostali do dluhových pastí a exekucí. Aktuálně navíc dochází k plošnému nárůstu cen u všech dodavatelů energií. Proto lze očekávat, že lidé i po uzavření smlouvy se stálým dodavatelem budou platit vyšší zálohy než dřív. Na to by měla vláda reagovat,“ uvedl Křeček.

Odběratelům ombudsman zároveň doporučuje, aby co nejdříve přešli od dodavatele poslední instance ke stálému dodavateli energií.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme