Změnit dodavatele? V současné době s obtížemi, ceny inzerované na internetu se navíc od konečných liší

Bezmála desetina domácností chce změnit své dodavatele energií. A to kvůli současným vysokým cenám elektřiny a také plynu. Ukázal to průzkum agentury Ipsos na vzorku víc než pěti tisíc respondentů z letošního června. Víc než 40 procent lidí o změně dodavatele do budoucna uvažuje, upozorňuje Radiožurnál.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jaderná elektrárna Dukovany

Víc než 40 procent lidí podle průzkumu agentury Ipsos o změně dodavatele do budoucna uvažuje. | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Těm, kteří mají z minulých let fixované ceny, se změna dodavatele podle spotřebitelského centra dTest nevyplatí. Navíc je v dnešní době změna dodavatele komplikovanější než kdykoliv jindy. Někteří dodavatelé ani nové zákazníky neberou. Nemají pro ně totiž nakoupené energie.

Dříve se lidé mohli spolehnout na to, že jim s výběrem pomůžou některé internetové srovnávače. Jenže teď je potřeba je číst opatrně, mohou totiž nabízet produkty, které dodavatelé už v nabídce nemají, protože jednoduše změny zachytí později. Vždy je tedy potřeba následně ověřit přímo u dodavatele, jestli vybraný produkt opravdu ještě nabízí.

Jestliže porovnáváme dodavatele pouze podle ceny, ověřit bychom si současně měli, kdy a jak vybraný dodavatel svůj ceník naposledy měnil. Ceny totiž rostou u většiny společností, a pokud námi vybraný dodavatel dlouho nezdražoval, může to znamenat, že se ke zdražení teprve chystá.

Výdaje může snížit tepelné čerpadlo i dobře seřízený kotel. Mezi levná řešení patří izolace oken fólií

Číst článek

A na co si dát pozor, pokud se pro změnu dodavatele přece jen rozhodneme? Podle mluvčího Energetického regulačního úřadu Michala Keborta je třeba být ostražitý hlavně před takzvanými spotovými produkty, tedy před těmi, které bezprostředně odráží cenu na burze.

„Pozor si dejme také na změny typu produktů u současného dodavatele. Dodavatele totiž nemusíme rovnou měnit. Z ceníkového na spotový produkt nás může převést i současný dodavatel, pokud mu podepíšeme dodatek ke smlouvě. Našemu úřadu jsou známy příklady, kdy kvůli takovému podpisu měsíční platby domácnosti vzrostly z necelých pěti tisíc na víc než 20 tisíc měsíčně během několik měsíců,“ komentovat Kebort pro Radiožurnál.

„Je třeba počítat až s cenou, která je uvedená ve smlouvě, protože ceníkové ceny dodavatelé mění velmi často a není to berná mince. Ze zkušeností spotřebitelů, kteří se obrátili se žádostí o pomoc na poradnu dTestu, se nabídková cena na webu a reálná cena ve smlouvě mnohdy velmi liší,“ řekl Radiožurnálu mluvčí dTestu Jaroslav Švehla.

A stále samozřejmě platí varování před energetickými aukcemi, tedy takzvanými energetickými šmejdy.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme