EU zaručuje kompenzaci za zpoždění aerolinek, přihlásit se o ni ale musíte sami

Cestu na prodloužený letecký víkend i kamkoli jinam může pokazit zpožděný odlet nebo jiná komplikace způsobená leteckou společností. V mnoha takových případech mají cestující nárok na finanční kompenzaci, kterou zaručuje direktiva Evropské Unie.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cestující čekají na odlety dočasně zrušených spojů z terminálu 1 a 2 nizozemského letiště Schophol | Zdroj: ČTK

Jen málokdo o tom ale ví a dokáže za svá práva bojovat. „Nedávno jsem letěl, měli jsme zpoždění asi pět hodin. Nevím, že bychom měli dostat nějaké peníze jako odškodnění,“ konstatoval jeden z cestujících.

Další pak prohlásila. „Zkoušela jsem to. Napsala jsem na společnost. Řekli, že neexistuje. Nechala jsem to být.“

Pro aerolinky je vyplácení odškodného noční můrou, a tak vstřícností rozhodně neoplývají. Cestující se sami musí o kompenzace přihlásit.

„Od května letošního roku do současné doby přijímáme proti loňskému roku dvakrát tolik stížností. Což indikuje, že povědomost cestujících v této problematice se zlepšuje a lidé se v této oblasti naučili lépe pracovat se svými právy,“ říká František Herynk, šéf společnosti Click2claim.

Přehrát

00:00 / 00:00

Problematikou odškodnění cestujících v letecké dopravě v EU se zabýval Jaroslav Skalický

Tedy jedné ze čtyř firem, které se v Česku zaměřují na vymáhání odškodného, když sám cestující neuspěje, nebo si nevěří, že aerolinku o svých nárocích přesvědčí.

„V případě, že je vám odepřen vstup do letadla, váš let je zrušen nebo přílet výrazně zpožděn, máte nárok na finanční odškodnění až 250 eur. A to v závislosti na délce letu. Zároveň máte možnost volby mezi proplacením ceny letenky a náhradní přepravou do konečného místa určení,“ vypočítává Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

A navíc dodává. „Dále pak máte nárok na občerstvení, ubytování v hotelu, včetně přepravy do hotelu a zpět na letiště.“

Tomáš Večl z pražské kanceláře Evropského spotřebitelského centra pak doplňuje. „Stávka je považována za mimořádnou okolnost. Podobně jako počasí, politické nepokoje apod. V zásadě je mimořádná okolnost to, čemu nemohla letecká společnost žádnými prostředky zabránit.“

Je tu ještě jedna záludnost evropského nařízení. „Vztahuje se na všechny letecké dopravce se sídlem v zemích Evropské unie. Navíc jej musí plnit i dopravci, kteří mají sídlo mimo Evropskou unii, avšak odlétají z letiště Evropské unie,“ popisuje Večl.

A přidává i konkrétní příklad. „Pokud turecký dopravce letí z Istanbulu do Prahy, tak se na tento let evropský předpis nevztahuje. Naopak pokud letí turecký dopravce z Prahy do Istanbulu, tak musí plnit povinnosti stanovené evropským předpisem.“

Jaroslav Skalický, Mirko Vasić Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme