Euro 2012 je příležitostí pro polskou a ukrajinskou ekonomiku

Fotbalové Euro, které začíná právě dnes, by mohlo být příležitostí pro polskou a ukrajinskou ekonomiku. Obě hostitelské země investovaly především do budování sportovních areálů a infrastruktury, dohromady více než 30 miliard eur.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fotbalové EURO 2012. Stadion v Kyjevě

Fotbalové EURO 2012. Stadion v Kyjevě | Foto: Petr Vavrouška | Zdroj: Český rozhlas

Většina z proinvestovaných 30 miliard eur směřovala do zlepšení infrastruktury. Polsko mělo dosud čtvrtou nejmenší hustotu dálniční sítě v Evropské unii, díky přípravám na šampionát se ji ale podařilo rozšířit.

„Polští a ukrajinští organizátoři mistrovství Evropy se dostali do celkem obtížné situace, protože oni žádali a šampionát jim byl schválen v roce 2007, řekněme v předvečer finanční krize. Samozřejmě první roky budování právě spadly do nejkrizovějších let 2008 a 2009. Z tohoto pohledu určitě zajistit financování na tyto velice nákladné infrastrukturní projekty bylo problematické,“ řekl analytik České spořitelny Jan Jedlička.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik České spořitelny Jan Jedlička mluví o ekonomických příležitostech pro Polsko a Ukrajinu v souvislosti s fotbalovým Eurem na Rádiu Česko.mp3

Na druhé straně se podle jeho slov jedná o velké projekty financované státem, takže svým způsobem jde o formu fiskální expanze, tedy zvyšování výdajů veřejných rozpočtů, což se praktikovalo i v jiných státech.

„Je to ohromná příležitost zviditelnit zemi, protože stále plno občanů v západní Evropě kouká na Polsko a na Ukrajinu, řekněme, přes prsty, stále je považuje za jakési takové spíše méně rozvinuté země východní Evropy. Pokud obě země zvládnou bez problémů ten šampionát, dokážou, že i takto velkou akci mezinárodního významu mohou v pořádku zorganizovat, zaručit bezpečnost a komfort pro fanoušky, tak to samozřejmě v očích běžných občanů se určitě zvedne,“ uvedl analytik.

Doplnil, že šampionát zvýší jak image Polska a Ukrajiny, tak dá vydělat místním podnikatelům.

Vliv šampionátu na cestovní ruch bude podle odborníků jen krátkodobý. S tím souhlasí také Jan Jedlička.

Markéta Bartošová, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme