Česko si chce půjčit sto miliard na investice do dopravy. 'Úvěr je lepší než navyšovat státní dluh,' uvedl Ťok

Česká republika využije evropský úvěr 100 miliard korun na rozvoj železniční a silniční infrastruktury a železničních vozidel. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pátek v Pardubicích podepsal se zástupcem Evropské investiční banky (EIB) memorandum o spolupráci. Úvěr ještě musí schválit vláda. Většinu investic stát plánuje v letech 2019 až 2023.

Pardubice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice (ilustrační foto) | Foto: Olga Štrejbarová | Zdroj: Český rozhlas

„Podpis deklarace znamená, že otevíráme další kapitolu s EIB, tentokrát rámec na 100 miliard korun. Jde nám o to, aby cestující jel nejen po hezké infrastruktuře, ale i v pěkných vozech,“ uvedl Ťok.

Rekonstrukce D1 se do roku 2020 nestihne, přiznal ministr Ťok. Zahájení staveb se zpožďuje

Číst článek

Česká republika má podle Ťoka připraveno tolik dopravních projektů, že na ně nebudou stačit národní zdroje ani evropské dotace, proto si musí půjčit. Ministr Ťok považuje dlouhodobý úvěr za velmi výhodný.

„Připravujeme materiál, na jehož základě vláda rozhodne o přijetí úvěru. Evropský úvěr je mnohem výhodnější než klasické navýšení státního dluhu,“ řekl poslanec Martin Kolovratník (ANO). Konkrétní podmínky musí vláda s EIB teprve vyjednat.

Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti částečně financována z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF). Úvěr od Evropské investiční banky má pokrýt zbývající část, kterou by jinak ministerstvo dopravy muselo žádat z národního rozpočtu.

Podle Kolovratníka se pětina peněz z úvěru utratí v Pardubickém kraji, jedná se o 19,3 miliardy korun. Hradit se z toho bude rozšíření trati na dvě koleje z Pardubic do Hradce Králové. Modernizace se dočkají i dva stěžejní železniční uzly na hlavním koridoru, Pardubice a Česká Třebová. Náklady dosáhnout téměř deseti miliard korun.

„Neměli bychom zapomenout ani na komplexní modernizaci tratě z Týniště nad Orlicí do Chocně. Její modernizace bude mít dopad i na hlavní koridor. Stane se totiž paralelní tratí pro nákladní dopravu ve směru východ - západ,“ dodal Kolovratník.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme