Evropská komise chce zpřísnit limity emisí pro nové automobily

Brusel chce čistší auta - Evropská komise dnes zveřejnila návrh na povinné snížení emisí oxidu uhličitého u osobních automobilů. Výrobci automobilů tvrdí, že by to výrobu neúměrně prodražilo, a například i představitelé společnosti Škoda Auto hrozí přesunem výroby na východ.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Auta na dálnici | Foto: Jan Rosenauer

Brusel chce nařídit snížení emisí oxidu uhličitého u osobních automobilů o 18 procent do roku 2012. Zástupci především německých automobilek argumentují, že to zvýší ceny vozů v průměru o 2 a půl tisíce eur, tedy asi o 70 tisíc korun, a tím výrazně sníží jejich konkurenceschopnost.

Oponenti takové výpočty zpochybňují a poukazují na to, že některé automobilky své dřívější závazky v tomto ohledu plní, a přesto dokáží prosperovat. Společnost Škoda Auto se v žebříčku snižování emisí CO2 umístila na 9. místě z 20 sledovaných značek, tedy relativně dobře. Přesto její představitelé mluví o možnosti přesunu výroby na východ.

Dnešní návrh Evropské komise bude ještě muset projednat Evropský parlament a schválit členské státy. Je tedy teprve začátkem mnohaměsíčních jednání.

Jak by zpřísnění limitů emisí CO2 u nových aut ovlivnilo dvě automobilky v Česku? Kolínská automobilka TCPA vyrábí malá auta, proto jí podle jejího mluvčího Matěje Matolína zpřísnění emisí nijak nevadí. "Emise modelů vyráběných v TCPA jsou nižší než 110 gramů CO2 na kilometr, a proto se splněním přísnějších limitů nemáme žádný problém," upřesnil.

Škodovky sice vypouštějí méně emisí, než je průměr, k požadovaným 130 gramům na kilometr ale mají daleko. Splnění požadavků Evropské komise by se proto mladoboleslavské firmy výrazně dotklo. "Došlo by k výraznému zdražení většiny modelů a rentabilita výroby by se patrně snížila," řekl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Podle něho by Evropská komise měla řešit problém emisí kysličníku uhličitého komplexně. Ne se pouze zaměřit na automobilky.

"Měli by být zapojeni také výrobci pohonných hmot, výrobci pneumatik. Ale také by se měl zvažovat rozvoj infrastruktury. Když by byl například hotový obchvat okolo Prahy, tak by také emise CO2 výrazně poklesly. U nás budeme samozřejmě zvažovat dopady směrnice, až bude schválena. Pokud by vedla ke snížení rentability některých vozů, tak bychom museli zvažovat i výrobu v lokalitách vnějšími náklady. V současné době to ale není na pořadu dne," dodal Jahn.

Jaroslav Skalický, Marika Táborská, Vít Pohanka, Vilém Janouš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme