Evropská komise stanovila pravidla pro vyplácení "šrotovného"
Šrotovné - tedy prémie za likvidaci starého auta při koupi nového - by mohlo oživit automobilový průmysl. Evropská komise ale stanovila pravidla pro vyplácení takových prémií. Pro jejich zavedení se už rozhodlo 9 členských zemí Unie.
Největší prémii nabízí při pořízení nového auta Německo. Když řidič nechá sešrotovat svůj nejméně 9 let starý vůz, dostane 2 a půl tisíce eur. Španělsko například nabízí bezúročnou půjčku 10 tisíc eur na nákup auta při likvidaci i mladších vozů, které mají najeto přes 250 tisíc kilometrů.
Evropská komise ale pro takové programy pomoci výrobcům aut vymezila jasná pravidla. Nesmí se například zvýhodňovat kupování jen aut domácí provenience. "Jasně řečeno: Protekcionismus není to, co teď automobilový průmysl a evropští občané potřebují," zdůraznila komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.
Komise také členským státům doporučuje, aby při poskytování bonusu kontrolovaly, že jeho příjemce skutečně nechal auto sešrotovat. To, aby se zabránilo spekulantům systém "šrotovného" zneužívat.
O "šrotovném" jsme mluvili v podvečerním Radiofóru. Záznam pořadu najdete v RÁDIU NA PŘÁNÍ.
Tématu jsme se věnovali i v těchto zprávách:
České předsednictví chce jednotná pravidla pro pomoc automobilkám v EU
Německá vláda údajně zvažuje poskytnutí půjčky ohrožené automobilce Opel
Americké automobilky připravují masivní propouštění
Francie podpoří své automobilky. O porušení pravidel volného trhu se prý nejedná
Česko v EP znovu varovalo před protekcionismem při řešení krize
Evropská komise prověří plánovanou podporu francouzských automobilek
Sarkozy už netrvá na záměru stěhovat automobilky zpět do Francie