Evropská unie brojí proti plýtvání elektronikou. Požaduje přístroje, které budou 'udržitelně zastarávat'

Ve Spojených státech se dlouhodobě jedná o takzvaném právu na opravu, které by výrobcům ukládalo povinnost dodávat ke svým výrobkům náhradní díly a umožnit opravy v servisech třetích stran. Podobným tématem se nyní zabývá i Evropská unie, která řeší, jak snížit plýtvání elektronikou. Evropský parlament chce navrhnout nařízení, která by umožnila více oprav a zároveň prodloužila životnost samotných produktů.

Brusel Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Srovnání iPhonů. Zleva: iPhone 6, iPhone 6 Plus a iPhone 5.

Srovnání iPhonů. Zleva: iPhone 6, iPhone 6 Plus a iPhone 5. | Foto: Kārlis Dambrāns | Zdroj: Flickr.com

Jak píše server Živě.cz, podle údajů z roku 2014 preferuje drtivá většina Evropanů opravu produktu před zakoupením nového. Především u elektroniky to ale v současné době není možné. Například stroje typu Macbook nebo Surface Laptop totiž používají pouze pájené komponenty a lepené šasi, kvůli kterým je znemožněna nejen domácí, ale i servisní oprava.

Výbor pro trh a ochranu spotřebitelů proto vydal několik doporučení označovaných jako udržitelné zastarávání. Text v sobě shrnuje požadavky na zvýšení počtu oprav i možnost pro snadný upgrade elektroniky, a to především u smartphonů, notebooků a tabletů. Výbor počítá s tím, že by se doporučení mohla časem změnit v nařízení vůči členským státům unie.

Stupnice možnosti oprav

Mezi návrhy Evropského parlamentu je také zavedení stupnice, který by spotřebitele informovala o možnostech opravu či předpokládané životnosti produktů. Takové vodítko by podle serveru Živě.cz mohlo odradit zákazníky od levné elektroniky z Číny.

Francie a Slovensko brojí proti ‚kazítkům' v elektronice. Česko se bránit nebude

Číst článek

Doporučení parlamentu dále počítají s uvolněním náhradních dílů i pro servisy třetích stran a spotřebitele. Výrobci by zároveň s tím měli také dodávat manuály pro servis, opravy i údržbu a informace o dostupnosti náhradních dílů k produktu.

Na evropské úrovni by měl být také zřízen kontrolní systém, který by poskytované informace hodnotil a zároveň odhadoval zabudované komponenty zkracující životnost výrobků (tzv. kazítka). Změny by se dotkly i prodloužení povinné záruční lhůty u automobilů a bílé elektroniky.

Proti doporučení se staví velké společnosti v čele s Applem a Microsoftem, u nichž je známá nedostupnost originálních náhradních dílů pro uživatele i servisy.

kro Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme