Evropská unie brojí proti plýtvání elektronikou. Požaduje přístroje, které budou 'udržitelně zastarávat'
Ve Spojených státech se dlouhodobě jedná o takzvaném právu na opravu, které by výrobcům ukládalo povinnost dodávat ke svým výrobkům náhradní díly a umožnit opravy v servisech třetích stran. Podobným tématem se nyní zabývá i Evropská unie, která řeší, jak snížit plýtvání elektronikou. Evropský parlament chce navrhnout nařízení, která by umožnila více oprav a zároveň prodloužila životnost samotných produktů.
Jak píše server Živě.cz, podle údajů z roku 2014 preferuje drtivá většina Evropanů opravu produktu před zakoupením nového. Především u elektroniky to ale v současné době není možné. Například stroje typu Macbook nebo Surface Laptop totiž používají pouze pájené komponenty a lepené šasi, kvůli kterým je znemožněna nejen domácí, ale i servisní oprava.
Výbor pro trh a ochranu spotřebitelů proto vydal několik doporučení označovaných jako udržitelné zastarávání. Text v sobě shrnuje požadavky na zvýšení počtu oprav i možnost pro snadný upgrade elektroniky, a to především u smartphonů, notebooků a tabletů. Výbor počítá s tím, že by se doporučení mohla časem změnit v nařízení vůči členským státům unie.
Stupnice možnosti oprav
Mezi návrhy Evropského parlamentu je také zavedení stupnice, který by spotřebitele informovala o možnostech opravu či předpokládané životnosti produktů. Takové vodítko by podle serveru Živě.cz mohlo odradit zákazníky od levné elektroniky z Číny.
Francie a Slovensko brojí proti ‚kazítkům' v elektronice. Česko se bránit nebude
Číst článek
Doporučení parlamentu dále počítají s uvolněním náhradních dílů i pro servisy třetích stran a spotřebitele. Výrobci by zároveň s tím měli také dodávat manuály pro servis, opravy i údržbu a informace o dostupnosti náhradních dílů k produktu.
Na evropské úrovni by měl být také zřízen kontrolní systém, který by poskytované informace hodnotil a zároveň odhadoval zabudované komponenty zkracující životnost výrobků (tzv. kazítka). Změny by se dotkly i prodloužení povinné záruční lhůty u automobilů a bílé elektroniky.
Proti doporučení se staví velké společnosti v čele s Applem a Microsoftem, u nichž je známá nedostupnost originálních náhradních dílů pro uživatele i servisy.