Česko postavilo za peníze z EU téměř 1500 km silnic a železnic. Na dopravu dostalo přes 300 miliard

V Česku se za využití peněz z evropských fondů postavilo nebo zmodernizovalo více než 975 kilometrů železnic a téměř 495 kilometrů silnic a dálnic. Evropské dotace, které směřovaly do dopravy, se od vstupu země do EU vyšplhaly na takřka 12,2 miliardy eur, tedy zhruba 325 miliard korun. Uvedla to mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Česko vstoupila do EU 1. května 2004.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1 u Prahy (ilustrační foto)

Dálnice D1 u Prahy (ilustrační foto) | Foto: Packa | Zdroj: Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0,©

Většina evropských peněz mířila na stavbu silnic a železnic, které patří do takzvaných Transevropských sítí (TEN-T). Ty by měly propojovat dopravní sítě po celé EU.

K nejvýznamnějším dopravním projektům, které byly financovány z evropských peněz, patří například rekonstrukce dálnice D1 a rovněž její prodloužení mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, dále stavba dálnice D3, modernizace železniční stanice v Olomouci, rekonstrukce trati mezi Rokycany a Plzní nebo stavba odbavovacího terminálu na letišti v Brně.

Doprava po vstupu do EU

Členství v Evropské unii uvolnilo cesty také tuzemským dopravcům, postupně totiž zmizely mnohahodinové fronty na hranicích a odpadly i další administrativní bariéry. „Jednoznačně lze říct, že vstup do EU byl pro naši silniční dopravu obrovsky pozitivní a umožnil její velký rozvoj,“ uvedl Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Potřebujeme změnit Evropu, řekl Babiš na summitu u příležitosti 15. výročí vstupu do Evropské unie

Číst článek

V posledních letech se však podle něj začala situace mírně obracet. Důvodem je levnější a agresivnější konkurence z východu. Dalším negativem posledních let je uplatňování ochranářských opatření některých západoevropských zemí.

S využitím evropských peněz však zároveň stát snížil výdaje na dopravní stavby ze státního rozpočtu. To může být do budoucna rizikem, protože odborníci očekávají, že se objem evropských dotací bude postupně snižovat.

Stát tak bude muset hledat nové zdroje. Jednou z možností je podle ministerstva dopravy větší zapojení soukromého sektoru, a to například formou PPP projektů.

Přivedl Česko do EU. ‚Představa, že bychom měli mít Spojené státy evropské, je špatná,‘ říká Verheugen

Číst článek

Nyní stát tento způsob financování, kdy na stavbu použije soukromé peníze, testuje při plánované stavbě dálnice D4.

S členstvím v EU souvisí i legislativní změny, které musel stát udělat. Upravily se tak například podmínky pro provoz služeb dopravců v celé unii, další změny se týkaly dopravních prostředků, řidičských průkazů, bezpečnosti v letecké dopravě, pracovních podmínek zaměstnanců v dopravě nebo práv cestujících v EU. Do dopravy se promítá i ekologická politika EU, která požaduje postupné snižování emisí.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme