Evropská unie se dohodla s Jižní Koreou na volném obchodu
Schůzky špiček Evropské unie se dvěma asijskými tygry se dnes odehrávají v Bruselu. Jde o summit EU-Čína a EU-Jižní Korea. Hmatatelné výsledky má zatím jen summit EU-Jižní Korea, který skončil dopoledne. A jeho výsledkem je dohoda o volném obchodu.
„Je to vůbec první podobná dohoda mezi Evropskou unií a asijským státem,“ poznamenal zpravodaj Českého rozhlasu v Bruselu Pavel Novák. Dohoda má odstranit překážky v obchodování, snížit cla nebo obchodní poplatky. Korejské zboží tak bude mít snazší přístup na evropský trh a na druhé straně se evropské výrobky budou snáze vyvážet do Jižní Koreje.
Dohoda se původně nelíbila italským automobilkám, protože se obávaly růstu korejského dovozu. Bály se, že by mohly výrazně zlevnit korejské osobní vozy dovážené do Evropy. To by údajně znevýhodnilo evropské výrobce.
Nakonec se proto v dohodě objevila ochranná klauzule, že pokud by vzrostl dovoz korejských automobilek, kde jsou použité součástky z Číny, která není součástí dohody o volném obchodu, tak může EU u této skupiny znovu zavést například limity dovozu nebo cla.
Podle expertů je dohoda výhodnější pro Evropu než pro Jižní Koreu. Myslí si to i analytik České spořitelny a odborník na unijní problematiku Petr Zahradník.
Dohodu s Jižní Koreou komentoval v pořadu Stalo se dnes analytik Petr Zahradník
„Osobně se domnívám, že je to opravdu smlouva, která je minimálně v současné době výhodnější pro EU, protože Evropská unie má nejenom vůči Koreji, ale i vůči jiným asijským zemím, hluboký deficit obchodní bilance, a současně právě země jako Korea si stále velmi významným způsobem brání svůj vnitřní trh. Domnívám se, že právě tato smlouva by měla přispět k tomu, že tyto bariéry padnou,“ řekl Zahradník ve Stalo se dnes. A jak podle něj z dohody bude těžit Česká republika?
„Samozřejmě jedna věc je odstranit bariéry a druhá věc je přinutit korejské obyvatelstvo, aby si kupovalo zboží dovážené z Evropy, ke kterému zatím v podstatě nemá žádný vztah. Korejci jsou typičtí tím, že právě v oblasti automobilového průmyslu, ale i elektrotechniky spotřebovávají především své vlastní značky.“
„Ale na druhou stranu jsem přesvědčen o tom, že účinná reklamní kampaň může být docela dobrým průlomovým bodem pro to, abychom se exportně na tomto trhu uchytili. Ilustrací je například velký úspěch automobilky Škoda na čínském trhu,“ poznamenal Petr Zahradník.
Summit EU-Čína
Summit mezi Evropskou unií a Čínou má skončit až kolem sedmnácté hodiny. Pravděpodobné ale je, že se bude diskutovat o čínském jüanu. Už během euroasijského summitu v pondělí a úterý se totiž hodně diskutovalo o tom, že je potřeba čínský jüan revalvovat, neboť jeho současný kurz není úplně odpovídající reálu.
Evropská unie ale také chce jednat s Čínou o změnách klimatu a o boji proti klimatickým změnám. EU potřebuje podporu nějaké velké země ve svých snahách při snižování emisí CO2. Dalším tématem by mělo být zjednodušování spolčeného obchodu a o zabránění dovozu padělků nebo závadného zboží do Evropy.
Unie by měla s čínskými představiteli jednat i o stavu lidských práv v Číně, který je dlouhodobě neuspokojivý. „Troufám si ale říct, že to bude na okraji jednání, protože Evropská unie má trochu strach z Čínské lidové republiky, protože ji potřebuje právě pro klimatickou konferenci v Cancúnu, kde se bude jednat o snižování emisí,“ uzavřel Pavel Novák.