Evropské firmy EADS a BAE se chtějí spojit, velikostí by překonaly Boeing

Evropské společnosti EADS, která je mateřskou firmou výrobce letadel Airbus, a britská zbrojovka BAE Systems dnes mají oznámit, jestli se dohodly na fúzi. Pokud se skutečně spojí, vznikne největší letecká a zbrojařská firma na světě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A380

Airbus A380 | Foto: Airbus

Právo veta mají i soukromí akcionáři, nejvíc ale určitě závisí na vládách Británie, Francie a Německa. Každý z akcionářů se snaží mít v nové společnosti co nejsilnější zastoupení a právě o tom se už rok dohadují. Dnes mají výsledky jednání posuzovat vedení obou společností.

Management původně ohlásil, že dnešek je konečným termínem a pokud nedojde k dohodě, fůze nebude. Podle posledních zpráv ale vedení firem spíš požádá o prodloužení uzávěrky pro dosažení dohody.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o chytané fúzi EADS a BAE zjišťoval Jaroslav Skalický

Překážkou k dohodě jsou zatím rozdílné pohledy na to, jaký podíl v případné nové společnosti budou ty současné mít. Podle původního návrhu by akcionáři BAE získali v nové firmě podíl 40 procent a akcionáři EADS zbývajících 60 procent.

Británie ale požaduje po Francii závazek, že v budoucnu nezvýší svůj podíl v nové skupině z navrhovaných devíti procent. Pokud by Francie chtěla svůj podíl zvýšit, muselo by to být na úkor Německa. Německo však trvá na paritě s Francií.

O víkendu se Paříž a Berlín podle vládních úředníků dohodly na společném postupu ve fúzi. Podle plánu by Francie a Německo měly mít v novém podniku po devíti procentech. Dohoda mezi Francií a Německem má vytvořit základ pro jejich jednání s britskou vládou.

Německo a Francie se ale přou o to, kde by měla sídlit hlavní centrála největší světové letecké a zbrojní skupiny. Paříž chce, aby sídlo skupiny bylo v Toulouse, nynější centrále EADS. Berlín naopak požaduje umístit centrálu do Německa, konkrétně do Ottobrunu u Mnichova, kde je německé sídlo EADS.

Boeing se nové konkurence nebojí

Případná fúze by měla nové firmě zajistit v globálním světě silnější postavení a zvýšit odbyt její produkce. Ten zatím klesá, protože výdaje na obranu v Evropě i v USA se snižují.

Obě firmy spolupracují už dlouho, jejich společným projektem je například bitevník Eurofighter. Nová skupina by podle tržní hodnoty 870 miliard korun byla největší v leteckém a zbrojním průmyslu, kde je zatím jedničkou americký Boeing.

Boeing už ale oznámil, že ho fúze neohrožuje. V posledním konkurenčním souboji loni porazil EADS v boji o obří zakázku Pentagonu na dodávku 179 tankovacích letadel americkým vzdušným silám.

Igor Maňour, Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme