Evropské firmy EADS a BAE se chtějí spojit, velikostí by překonaly Boeing
Evropské společnosti EADS, která je mateřskou firmou výrobce letadel Airbus, a britská zbrojovka BAE Systems dnes mají oznámit, jestli se dohodly na fúzi. Pokud se skutečně spojí, vznikne největší letecká a zbrojařská firma na světě.
Právo veta mají i soukromí akcionáři, nejvíc ale určitě závisí na vládách Británie, Francie a Německa. Každý z akcionářů se snaží mít v nové společnosti co nejsilnější zastoupení a právě o tom se už rok dohadují. Dnes mají výsledky jednání posuzovat vedení obou společností.
Management původně ohlásil, že dnešek je konečným termínem a pokud nedojde k dohodě, fůze nebude. Podle posledních zpráv ale vedení firem spíš požádá o prodloužení uzávěrky pro dosažení dohody.
Překážkou k dohodě jsou zatím rozdílné pohledy na to, jaký podíl v případné nové společnosti budou ty současné mít. Podle původního návrhu by akcionáři BAE získali v nové firmě podíl 40 procent a akcionáři EADS zbývajících 60 procent.
Británie ale požaduje po Francii závazek, že v budoucnu nezvýší svůj podíl v nové skupině z navrhovaných devíti procent. Pokud by Francie chtěla svůj podíl zvýšit, muselo by to být na úkor Německa. Německo však trvá na paritě s Francií.
O víkendu se Paříž a Berlín podle vládních úředníků dohodly na společném postupu ve fúzi. Podle plánu by Francie a Německo měly mít v novém podniku po devíti procentech. Dohoda mezi Francií a Německem má vytvořit základ pro jejich jednání s britskou vládou.
Německo a Francie se ale přou o to, kde by měla sídlit hlavní centrála největší světové letecké a zbrojní skupiny. Paříž chce, aby sídlo skupiny bylo v Toulouse, nynější centrále EADS. Berlín naopak požaduje umístit centrálu do Německa, konkrétně do Ottobrunu u Mnichova, kde je německé sídlo EADS.
Boeing se nové konkurence nebojí
Případná fúze by měla nové firmě zajistit v globálním světě silnější postavení a zvýšit odbyt její produkce. Ten zatím klesá, protože výdaje na obranu v Evropě i v USA se snižují.
Obě firmy spolupracují už dlouho, jejich společným projektem je například bitevník Eurofighter. Nová skupina by podle tržní hodnoty 870 miliard korun byla největší v leteckém a zbrojním průmyslu, kde je zatím jedničkou americký Boeing.
Boeing už ale oznámil, že ho fúze neohrožuje. V posledním konkurenčním souboji loni porazil EADS v boji o obří zakázku Pentagonu na dodávku 179 tankovacích letadel americkým vzdušným silám.