Evropský trh s auty pookřál, za duben se prodalo přes milion vozů

Lidé v Evropské unii si koupili v dubnu více než milion aut, což je o dvě procenta víc než před rokem. Po dramatickém desetiprocentním propadu prodejů v prvních třech měsících se tak může zdát, že se evropský automobilový trh odrazil ode dna.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škoda Octavia Combi 1.4 tsi | Foto: Škoda Auto

Odborníci se obávají, že důvod k radosti je předčasný. Spotřebitelé kvůli ekonomické situaci v Evropě méně utrácejí.

Dokazují to konkrétní čísla. Například v březnu se tržby v maloobchodu meziročně snížily o 6 desetin procenta a do toho se počítala také oblast prodeje motorových vozidel.

Automobilky dál zavírají

Podle odhadů některých analytiků měli obchodníci menší tržby také minulý měsíc. Že je nárůst prodejů nových aut dočasný, potvrzuje také agentura AP. Podle ní k vyššímu číslu pomohlo více pracovních dní, které připadly na letošní duben.

Na pokles prodejů samozřejmě reagují automobilky. Kvůli nižší poptávce některé z nich snižují výrobu nebo dokonce zavírají továrny.

Například Opel už dříve oznámil, že koncem roku 2014 uzavře výrobnu v německé Bochumi. Příští rok plánuje ukončit výrobu aut v belgickém Genku americký Ford.

Jedničkou EU podle Evropského sdružení výrobců automobilů zůstal pro minulý měsíc Volkswagen, který prodal více než 140 tisíc aut. Následují Audi a Seat.

V ČR prodej klesá

Zatímco těmto koncernovým značkám se odbyt v dubnu zvýšil, mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla prodej o 3 desetiny nižší.

I u nás se celkový odbyt snižuje. Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla začíná být situace podobná, jako byla loni v Evropě.

„První poklesy přišly v listopadu a prosinci. Začátkem roku byly hlubší. Pokles za duben činil devět procent, nicméně od začátku roku je přes čtrnáct procent. Prodeje v České republice jsou na nejnižší možné úrovni, takže ten pokles už nemůže být tak výrazný a očekáváme, že rok 14 by mohl být výrazně lepší,“ popsal Tunkl.

Na českém trhu vede v prodejích nových aut už tradičně Škodovka. Primát si drží hlavně díky Octavii, která je nejprodávanější.

Její odbyt ale podle Svazu dovozců automobilů do dubna meziročně klesl o 18 procent. A to kvůli tomu, jak se rozbíhala výroba nové Octavie.

Hned za Škodovkou je Volkswagen. Za první čtyři měsíce letošního roku prodal přes 5 tisíc aut. Třetí je Hyundai. Hned za ní jsou Ford a Peugeot.

Tomáš S. Šťástka, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme