Evropští autodopravci apelují na představitele EU i národních vlád

Jak zareagovat na stále rostoucí ceny pohonných hmot? O tom se ve čtvrtek v Bruselu radili evropští autodopravci. Na zasedání Mezinárodní unie silniční dopravy formulovali základní požadavky, které by měly vyslyšet vlády členských zemí a Evropská komise.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čerpání paliva | Foto: Fotobanka stock.xchng

Pavel Novák mluvil po bruselské schůzce s generálním tajemníkem Sdružení automobilových dopravců Česmad-Bohemia Martinem Špryňarem: "Jednak bychom rádi, aby vlády obnovily férové podmínky na trhu, které by umožnily dopravcům promítnout zvýšené náklady do svých cen. Zároveň bychom rádi, aby národní vlády přestaly penalizovat zbytečně silniční dopravu současnou zbytečnou daňovou a administrativní zátěží. A zatřetí bychom chtěli, aby na půdě Evropské unie byl projednán návrh na zavedení jednotné spotřební daně pro všechny druhy dopravy."

Martinem Špryňar o těchto požadavcích hovořil i ve čtvrtečním Radiofóru.

Přehrát

00:00 / 00:00

Moderátor Radiofóra J. Bumba hvoří s M.Špryňarem

Kvůli vysokým cenám pohonných hmot už protestovali dopravci například ve Španělsku či Portugalsku. Další nárůst cen pohonných hmot stále nelze vyloučit. Ropa před nedávnem zdolávala historická maxima. A je otázkou, jestli se to plně promítlo do cen pohonných hmot v České republice. Právě ve čtvrtek večer ceny ropy na světových trzích zrychlily tempo růstu a barel referenčního typu West Texas Intermediate se vůbec poprvé dostal nad 140 dolarů.

Bude Manchesterská smlouva překážkou?

Možné návrhy řešení situace snížením daňového zatížení paliv by ale asi nenašly u Evropské komise pozitivní odezvu. Směrnice Evropské unie totiž stanoví jako minimální sazbu DPH na pohonné hmoty 15 %. Jednotně je také stanovena minimální výše spotřební daně. Na změně těchto pravidel by se muselo jednomyslně dohodnout všech 27 států a to není příliš reálné.

V roce 2005 se také v tazvané Manchesterské smlouvě ministři financí EU dohodli, že nebudou do daňového systému zasahovat jen kvůli růstu cen ropy. Nedávný návrh francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho na dočasné zrušení DPH na pohonné hmoty Evropská komise odmítla.

Evropská komise připomněla členským státům, že mohou krátkodobě pomoci nejohroženějším skupinám obyvatel. Časově omezených subvencí se dočkali například rybáři v některých zemích.

Míra zdanění pohonných hmot je v členských státech značně rozdílná. Některé jako například Lucembursko ale drží nízko základní cenu benzínu a nafty a tato malá země se proto stává cílem palivových výletů obyvatel okolních států.

Organizace zemí vyvážejících ropu OPEC nevidí důvod ke zvyšování limitů těžby. Po schůzce s představiteli Evropské unie to v Bruselu před dvěma dny řekl prezident OPECu, alžírský ministr energetiky a důlního průmyslu Šalíb Chalíl. Producenti ropy viní z vysokých cen geopolitickou situaci ve světě.

Milan Kopp, Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme