Exkluzivní průzkum: Pozor na povánoční výprodeje, každá devátá sleva je zavádějící

Téměř každý devátý výrobek ve výprodejích není skutečně zlevněný. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu Českého rozhlasu. Společně se spotřebitelským centrem dTest jsme vytipovali 433 výrobků, o které je každým rokem ve výprodejích největší zájem. Jejich ceny nafotilo dvacet redaktorů v obchodech po celém Česku. Postup pak zopakovali v první den výprodejů, tedy 27. prosince. Ceny se prokazatelně snížily jen u třetiny výrobků. Tabulku s kompletními výsledky si můžete prohlédnout na konci článku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Povánoční slevy, výprodej (ilustrační foto) | Foto: Martin Karlík | Zdroj: Český rozhlas

Celkem průzkum Českého rozhlasu odhalil 138 levnějších produktů, 205 se stejnou cenou jako před Vánoci a 20 věcí dražších než před hlavními svátky. Podle právníka dTestu Miloše Borovičky jde o ukázkový obrázek výprodejů v Česku.

Nejčastěji byly nesrovnalosti v cenách u elektroniky, vybavení na hory a sportovního oblečení. Nejvíc cenových nesrovnalostí odhalili redaktoři na Vysočině a v Ústeckém kraji. Naopak málo problémů se objevilo třeba v Praze.

Prodejci reagovali na nepřesnosti v cenách různě. Většinou se hájili tím, že slevy se nepočítají z ceny, kterou zákazníci u zboží před Vánoci viděli, ale buď z té nejvyšší za celý rok, nebo z doporučené ceny výrobcem.

Lednice ve výprodeji o 1400 korun dražší

Pražský Datart například prodával stříbrnou lednici Whirpool před Vánoci o skoro 1400 korun levněji než ve výprodejích. Mluvčí obchodního řetězce Iva Pavlousková uvedla, že slevy počítali z cen, které měli u zboží v půlce prosince. Přiznala ale i cenový boj s konkurencí.

„Ceny samozřejmě přizpůsobujeme podle trhu. Je to podle toho, jak se výrobky dobře prodávají a jaké ceny má konkurence. Ceny jsme uměle nenavyšovali. Vycházely jsme ze skutečných cen, které jsme měli v půlce prosince a za které jsme ty produkty prodávali,“ upřesnila Pavlousková.

Výprodeje jsou tu. Obchodníci lákají na velké slevy, málokdo jim ale věří

Číst článek

Zároveň dodala, že kvůli konkurenci mění ceny zboží třeba i několikrát za den. Může se tedy stát, že stejné zboží najdou zákazníci s jinou cenou než odpoledne. „Může se to u některého výrobku stát, pokud se zjistí, že někde jinde se prodává výrazně levněji. Takhle to ale dělá všechna konkurence,“ dodala Pavlousková.

Prodejce elektroniky Euronics sice zákazníkům nabízí až 70procentní slevy. Podle zjištění redaktorů v Olomouckém kraji ale v některých případech neodpovídají skutečnosti. Třeba lednice Liebherr má na sobě samolepku, která slibuje hvězdný výprodej. Jenže původní cena, ze které slevu prodejce počítal, byla o víc než 3000 vyšší než před Vánoci.

„Pro pravidla pro zlevněné zboží se vždy používají vyjádření slevy maloobchodní ceny stanovené výrobcem v době uvedení výrobku na trh. Slevy vyjadřujeme procentuálně na cenovkách. Cenami hýbáme na prodejnách jednu denně a na webu přeceňujeme stále,“ vysvětluje mluvčí Lenka Mastešová.

Lyže o 300 až 1000 korun dražší

Například u prodejce sportovního vybavení, Intersportu odhalili redaktoři vyšší ceny po svátcích třeba u lyží, a to o 300 až 1000 korun.

nakupování, sleva, slevy, výloha | Foto: Fotobanka Freeimages

„Naprosto se ohrazujeme vyjádření, že ceny byly uměle navýšeny. Všechny naše slevy jsou vypočítané na základě aktuálních prodejních cen a původních cen, které vychází z doporučených cen našich dodavatelů v době uvedení modelu na trh,“ napsal Českému rozhlasu jednatel společnosti Vít Podešva.

„Všechny naše slevy jsou naprosto korektní, na rozdíl od jiných našich konkurentů nikdy neuvádíme fiktivní slevy vypočítané na základě fiktivních vysokých původních cen,“ dodal Podešva.

Další prodejce, jako je Electroworld nebo třeba Okay, Český rozhlas samozřejmě oslovil. Reakci jsme ale zatím nezískali. Nutno dodat, že ne ve všech obchodech redaktoři našli cenové nesrovnalosti. Třeba někteří prodejci s oblečením zlevňují zboží o víc, než třeba slibují zákazníkům ve výlohách.

Jak průzkum Českého rozhlasu vznikal?

Regionální studia ve spolupráci se spotřebitelským časopisem dTest nejpreve vytipovali 433 výrobků: elektroniku, oblečení a sportovní potřeby. Reportéři pak v každém kraji prošli před Vánocemi obchody, vyfotografovali u každého z vybraných výrobků cenovku a údaje z ní zanesli do databáze.

Na začátku povánočních výprodejů, tedy 27. prosince, navštívili reportéři stejné obchody a zjišťovali, jak reálná jsou tvrzení prodejců o výši povánočních slev. Po Vánocích se jim podařilo dohledat 360 položek, ostatní byly vyprodané nebo stažené z nabídky.

Z dohledaných 360 položek 138 zlevnilo, 205 stojí stejně a 20 zdražilo. U 42 položek narazili reportéři na cenovku, která avizuje výraznou slevu, ta je ale vypočítána z ceny vyšší, než kterou zdokumentovali před Vánocemi. V naší tabulce jsou tyto případy zvýrazněny červenou barvou.

Souhrnná tabulka níže umožňuje také vyhledávání. Zkuste do vyhledávacího pole zadat například slova Ostrava, lyže nebo elektronika. Můžete zadat i kombinaci dvou slov. Kliknutím na záhlaví sloupce si můžete tabulku seřadit vzestupně nebo sestupně podle údajů, které jsou v daném sloupci obsaženy.

Český rozhlas, Barbora Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme