Experti chtějí získat peníze na silnice z mýtného pro osobní auta

Už od příštího měsíce se v Česku zastaví většina dopravních staveb. Podle ministerstva za to může plánovaná finanční dieta pro Státní fond dopravní infrastruktury.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Opárno

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Skupina expertů doporučuje v této složité situaci získat potřebné peníze zavedením mýtného na dálnicích i pro řidiče osobních vozů a pro nákladní auta mýtné zdražit.

„Potřebujeme získat finance, aby výstavba pokračovala, abychom zajistili konkurenceschopnost České republiky v evropském prostoru. Dnes máme zavedený systém zdanění v paušálních platbách. Ve výsledku podporují lidé, kteří komunikace využívají daleko méně, ty, kteří je využívají daleko více a tlačí na zvětšení jejich kapacity,“ shrnul argumenty Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Hájek a Petr Moos diskutovali v Ozvěnách dne o zavedení mýtného i pro osobní auta

„Zahraniční řidiči, když projíždějí Českou republikou, na daních zaplatí na jeden kilometr přibližně 51 haléřů a Čech platí zhruba korunu sedmnáct, což je neporovnatelné. Proto navrhujeme změnu ze zdanění na zpoplatnění. Aby platili ti, kteří spotřebovávají,“ doplnil Hájek.

Se zavedením mýtného pro osobní auta ale zásadně nesouhlasí například profesor Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj je se jedná na první pohled o správný nápad, ale z praktického hlediska je nerealizovatelný“

Moos: Nápad je nerealizovatelný

„Muselo by to mít význam dopravní, což nelze čekat. Zaplnily by se objízdné trasy. O ekonomickém smyslu také pochybuji. Elektronické zpoplatnění vyžaduje drahé technologie a v případě, že by měl stát stejné zisky jako nyní, musel by řidič zaplatit korunu padesát na kilometr, což by veřejnost nepřijala. Ale aby stát získal peníze navíc, muselo by to být ještě dražší.“

Riziko, že řidiči sjedou na objízdné trasy připustil i Martin Hájek, ale argumentuje faktem, že v Evropě je výkonově zpoplatněno přes deset tisíc kilometrů komunikací.

„Ze začátku určitě byla snaha nějak ty úseky objet, ale řidič si spočítá, že čas strávený na objízdné trase je nepoměrně větší a spálí mnohem více pohonných hmot,“ řekl Hájek.

Konkrétní částku za jeden kilometr však je podle něho momentálně těžké nastavit. „Ještě budeme potřebovat podrobná data. Můžeme se ale inspirovat v telekominkacích. Existují tarify a je možné určitě dávat určité slevy, strop a tak dále,“ pokračoval.

Podle něj by se mýtné mělo zavést pro osobní auta co nejdříve. „Na našich stránkách www.dopravnicesta.cz visí analýzy financování dopravní infrastruktury. Naše čísla jsou zcela jiná, než uvádí pan profesor,“ dodal exper z Centra dopravního výzkumu.

Veronika Sedláčková, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme