Exportéři chválí intervence ČNB. Za poslední dva roky zvedly vývoz o víc než 400 miliard

Český vývoz díky intervencím České národní banky stoupá. Podle Asociace exportérů se objem za poslední dva roky zvýšil o víc než 400 miliard korun. Vývozci navíc očekávají, že by letos mohli prolomit rekord a poslat za hranice zboží v hodnotě přes čtyři biliony korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká národní banka | Foto: Filip Jandourek

Na oslabené koruně vydělali vývozci napříč všemi obory. České firmy vyvezly zboží i služby za hranice za skoro tři biliony a devět set miliard korun.

Nejvíce se dařilo podnikům v automobilovém průmyslu. „Padesát pět procent exportu dělá automobilový průmysl a stroje. Poměrně silný je i strojírenský, elektrotechnický, chemický a gumárenský průmysl,“ potvrdil Otto Daněk z Asociace exportérů.

Centrální banka drží kurz okolo 27 korun za euro od listopadu 2013. S intervencemi skončí nejdříve v první polovině příštího roku.

Podle něj by se českým firmám mělo dařit vyvážet i letos. Odhady počítají s více než čtyřmi biliony korun. Pokud by prognóza vyšla, šlo by o nový rekord. Podle Daňka ovšem záleží na tom, jestli se Česku podaří zvrátit nedostatek pracovních sil.

„V současné době je na trhu práce zhruba 100 tisíc volných pracovních míst. Odhadujeme, že kolem 70 tisíc by mohly být dělnické profese,“ řekl s tím, že jde o nejvíc omezující faktor v dalším růstu.

Kromě uměle oslabené koruny podporují český vývoz i nízké ceny dovážených surovin. Vyšší zisky exportérů vedly i k větší výrobě. Některé firmy proto nabíraly nové pracovní síly, což vedlo k poklesu nezaměstnanosti a růstu mezd.

Zdražily zájezdy i nákupy v cizině

Ne všem ale intervence centrální banky pomohly. Nevýhodné byly pro některé exportně zaměřené firmy, které nakupují v eurech nebo v dolarech. Oslabení koruny nepřineslo výhody ani podnikům, které si zajistily kurz měny na několik let dopředu.

Navíc zdražilo i některé zboží z dovozu, jako jsou potraviny, elektronika, auta nebo oblečení. Připlatit si lidé museli i za zahraniční zájezdy, a to hlavně ty prodávané na poslední chvíli.

„Zdražili jsme, ale bohužel jsme do cen nemohli promítnout celý kurzový rozdíl, protože pracujeme i s tím, že dnes je konkurence globální, takže zdražování musí být velmi opatrné,“ uvedl před časem ředitel jedné z tuzemských cestovních kanceláří Zdeněk Kříž.

Dovolené přesto zdražily zhruba o sedm procent. U některých zájezdů to znamenalo i několikatisícové navýšení. Větší obnos z peněženky vydali zákazníci také při nákupech v cizině.

Vývoj českého exportu | Foto: ČTK

David Černý, Zuzana Švejdová, msk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme