Exportní strategie Česka potřebuje změnu, myslí si ministr Mládek

Současná exportní strategie Česka potřebuje změnu. Myslí si to ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD), který už proto s odborníky jedná o její upravené, nebo dokonce úplně nové podobě. Záležet bude na ekonomickém vývoji zemí, do nichž čeští exportéři vyvážejí své zboží.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jan Mládek na tiskové konferenci ČSSD | Foto: Filip Jandourek

Stávající podoba exportní strategie už podle Mládka zčásti nevyhovuje. Jedním z hlavních důvodů je nepříznivá ekonomická situace v některých vývozních státech.

„Chtěli jsme zlepšit export a vůbec vztahy s Čínou a s Ruskem. S Čínou se nám to daří, s Ruskem nikoliv. Tam jsme v jiném módu, kterému říkáme minimalizace škod. To nechceme dělat jenom úřednicky, ale i s podnikatelskými svazy,“ uvedl ministr průmyslu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Exportní strategie Česka se zřejmě změní. Plány ministra průmyslu shrnuje redaktor Jan Beneš

Strategie představená státem by pak měla vývozcům usnadnit vstup na nové trhy. „Teď se vede debata, jestli stačí aktualizace, nebo jestli ji uděláme znova. Pokud bude nová exportní strategie, tak to nějakým způsobem projde,“ doplnil Jan Mládek.

Ministr zatím přesně neřekl, jak výrazně a kterým směrem se posunou priority zdejšího exportu. Podle odborníků se dá už ale teď odhadnout, které trhy bude mimo Evropu preferovat. Před časem s tuzemskými podnikateli navštívil například Ázerbájdžán, Kazachstán nebo Vietnam a chystá se do Turecka.

„Spíše debatujeme o tom, že bychom se spíše snažili orientovat na různé obory, bez ohledu na to, ze které země jsou výrobky toho oboru vyváženy,“ řekl Mládek.

Podpora je příjemná, ale ne rozhodující, říká šéf Asociace exportérů

Vůbec to neznamená, že by měly firmy přestat vyvážet mimo Evropskou unii. Pro ně bude unie pořád klíčové odbytiště. Loni tam směřovalo přes 80 procent českého vývozu. Unijní země nepřehlížela ani vláda Petra Nečase, kvůli útlumu v Evropě ale schválila strategii i s mimoevropskými státy, která platí dodnes.

Země rozděluje na prioritní, kam patří třeba zmiňované Rusko nebo Brazílie, a zájmové, zastoupené například Argentinou nebo Austrálií. Podle vývozců je atraktivních zemí daleko víc. Navíc podpora je příjemná, ale ne rozhodující, jak připomíná šéf Asociace exportérů Jiří Grund.

„Systémů, které měly podpořit export, byla už v minulosti celá řada a nikdy v podstatě nic nepřinesly. Pokud dostaneme tento dokument k dispozici, tak se k němu určitě vyjádříme. Je dobře, že ty dokumenty jsou, je dobře, že i vláda se o to zajímá, ale je potřeba je dávat k širší diskusi,“ podotkl.

České firmy obecně vyvážejí hlavně strojírenské výrobky, silné jsou také v exportu aut nebo zařízení pro energetiku a stavebnictví.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme