Facebook hlásí za 2. čtvrtletí ztrátu. Analytici ho ale neodepisují

Facebook vykázal ve druhém letošním čtvrtletí ztrátu 157 milionů dolarů. Vyplývá to z prohlášení, které společnost vlastněná Markem Zuckerbergem vydala. Po odečtení nákladů, které společnost musela vynaložit na svůj primární úpis akcií na burze, ale výsledky tak špatně nevypadají. Tržby Facebooku ve druhém čtvrtletí narostly o 32 procent na více jak jednu miliardu dolarů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebook (ilustrační foto)

Facebook (ilustrační foto) | Zdroj: ČTK

Facebook sice vykázal ve druhém čtvrtletí ztrátu, jeho akcie ale po uzavření Wall street šly nahoru.

„Nahoru šly ale jen pár minut a následně poklesly o 12 procent. Důvod, proč to udělalo takový skok, je ten, že na počátku oznámili ty výsledky, které byly v souladu s očekáváním analytiků. Následně ale nevyjádřili svůj názor ohledně budoucího růstu. Nedali analytikům žádnou berličku, podle čeho soudit, zda firma poroste. To mělo negativní dopad a akcie zareagovaly poklesem po skončení obchodování,“ říká Tomáš Menčík, analytik společnosti Cyrrus

Když Facebook v květnu vstupoval na technologickou burzu NASDAQ, prodávala se jedna akcie za 38 dolarů. Dnes ji jde koupit za 24 dolarů, což je zhruba 35 procent pod upisovací cenou.

Přehrát

00:00 / 00:00

O akciích Facebooku mluvil na Rádiu Česko Tomáš Menčík, analytik společnosti Cyrrus

Cenu akcií Facebooku ovlivnilo i včerejší oznámení hospodářských výsledků společnosti Zynga, která pro Facebook vyvíjí hry. Zynga ve druhém čtvrtletí utrpěla ztrátu blížící se 23 milionům dolarů.

„Když Zynga oznámila výsledky, Facebook klesl asi o sedm procent. To ale momentálně není až tak zásadní, protože 85 procent tržeb Facebooku plyne z reklamy, nikoli z her, které Tanga vyrábí,“ pokračuje Menčík.

Hlavní překážkou pro potenciální investory Facebooku je podle analytiků nedostatečné zvyšování tržeb, které v případě této sociální sítě plynnou výhradně z reklamy.

„To je pro investory naprosto zásadní. Tržby nerostou tak rychle, jak by měly růst, a celá akcie Facebooku a její ocenění je postaveno na budoucím růstu. Ten je momentálně zcela neuchopitelný,“ uvádí analytik Menčík.

Když šel Facebook na burzu, implikoval se desetinásobně vyšší růst než u jeho konkurentů, aby ocenění odpovídalo pravdě. Momentálně se toto ocenění neukazuje jako reálné, Facebook roste malinko více než konkurenti a tomu odpovídá pokles ceny,“ vysvětluje Menčík.

Stále na začátku

O prvním primárním úpise Facebooku na burze, tedy o takzvaném IPO, se hodně mluvilo. Technické problémy burzy NASDAQ navíc spustily lavinu kritiky a někteří čerství akcionáři se s Facebookem kvůli zkaženému prvnímu dni i soudí.

Podle Menčíka je IPO jednoznačným zklamáním: „O vysoké ceně se vědělo od začátku. Vědělo se, že je nadsazená. Šlo jen o to, jakou trajektorii akcie udělá. Jestli půjde nahoru den, týden, případně delší dobu. Akcie šla nahoru pár desítek minut. Otázkou je, co by se stalo, kdyby NASDAQ neměl technické problémy. Je možné, že by to tu trajektorii malinko prodloužilo, ale to nic nemění na tom, že pokles následoval.“

Menčík ale dodává, že Facebook je stále na začátku svého vývoje: „Pořád hledají, kde generovat tržby a zisk. Momentálně se tlačí do mobilní reklamy, kde jsou úplně na začátku. Přitom polovina uživatelů je na ‚chytrých telefonech‘. Tam mají velký prostor a je možné, že se akcie dostane výš.“

Barbora Kreuzerová, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme