Facebook jde na burzu, rekordní emise ale vzbuzuje pochyby

Společnost Facebook dnes zveřejní emisní cenu, za kterou nabídne své akcie na trhu. To se stane zítra. Jde o jeden z nejsledovanějších vstupů firmy na americkou burzu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vstup Facebooku na burzu (ilustrační foto)

Vstup Facebooku na burzu (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Vstup Facebooku na burzu vzbuzuje značný zájem, protože půjde o největší primární nabídku internetové firmy.

Když v roce 2004 vstoupil na trh Google, získal z primární nabídky 1,7 miliardy dolarů. Facebook může podle odhadů tuto částku překonat více než desetinásobně.

Celkově bude emise Facebooku třetí největší ve Spojených státech, a to po emisích finanční společnosti Visa a automobilky General Motors.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vstup Facebooku na burzu sleduje redaktorka Jitka Hanžlová

Facebook totiž včera oznámil, že nabídne k prodeji 421 milion kusů akcií, tedy o čtvrtinu víc, než plánoval. K pokrytí vysoké poptávky navíc vyčlenil dodatečnou tranši více než 63 miliony akcií.

Všechny nové akcie nabídnou investorům na trhu dosavadní akcionáři společnosti. Firma sama z jejich prodeje nic nezíská.

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg bude po emisi kontrolovat 55,8 procenta hlasovacích práv ve firmě, zatímco podle původních plánů před navýšením nabídky mu mělo zůstat 57,3 procenta.

Emisní cenu, za kterou bude akcie nabízet, zveřejní firma dnes. Podle své úterní zprávy zvyšuje cenové rozpětí kvůli velkému zájmu investorů, a to z 28 až 35 dolarů na 34 až 38 dolarů.

Příliš nafouknutá bublina?

Facebook má 900 milionů pravidelných uživatelů a jeho tržby dosáhly v uplynulém roce tři miliardy a 700 milionů dolarů.

Ovšem podle průzkumu agentury AP z tohoto týdne se asi polovina Američanů domnívá, že komunikace přes sociální síť je jen pomíjivou módní záležitostí.

Závažné je také rozhodnutí automobilky General Motors. Ta v úterý oznámila, že přestává inzerovat na Facebooku kvůli tomu, že tamní reklama má jen malý dopad na spotřebitele.

Někteří finanční analytici upozorňují na to, že kupovat akcie Facebooku se za současných podmínek nemůže vyplatit. Ovšem Facebook je kulturním fenoménem a jeho vstup na trh je mediálně vděčný včetně vybičované poptávky. Jak se jeho akcie budou prodávat, je tedy otázkou.

Jitka Hanžlová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme