Facebook míří na burzu, hodnota firmy se blíží 100 miliardám dolarů

Facebook, největší sociální síť na světě, včera oficiálně požádal o vstup na burzu. Dosavadní obchody, které probíhaly mimo veřejné trhy, naznačují, že si ho investoři cení na 80 miliard dolarů. Po květnovém uvedení na burzu by ale podle všeho mohla hodnota před sedmi lety založené společnosti vzrůst až na 100 miliard.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg | Zdroj: Reuters

Facebook sice drtí konkurenci, jak ale naznačily předchozí zkušenosti jiných technologických titulů, nemusí to ještě zaručovat úspěch akcií firmy na burze.

„Asi by stálo za pokus se úpisu zúčastnit, ona i dostupnost bude v Česku asi omezená, 5 miliard dolarů není zase tak velká suma, aby to nebylo upsáno v USA. Je také otázkou, jaká bude upisovací cena, to se nedá v tuto chvíli zodpovědně říci,“ upozorňuje analytik makléřské společnosti BH Securities Petr Hlinomaz.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vstup Facebooku na burzu zhodnotil analytik makléřské společnosti BH Securities Petr Hlinomaz

„Účetní data Facebooku – na rozdíl od konkurence, která už je na burze – nebyla veřejnosti tak dostupná a v takové formě, to se stane až teď v prospektu emitenta. Je tady i riziko, že může vzniknout bublina v technologickém sektoru právě díky popularitě, reklamě společnosti a IPO,“ míní analytik.

Facebook je podle něj fenomén, který vytvořil zcela novou kategorii podnikání a dění na internetu. „Na druhé straně si úplně nejsem jist, kam bude kráčet dál. Zatímco u konkurence, například Googlu, člověk vidí nějaké další vývojové linky, tak u Facebooku si tím nejsem jistý,“ varuje Petr Hlinomaz.

Na uživatele prý nebude mít vstup Facebooku na burzu větší vliv. Mohou z něj ale profitovat akcie dalších internetových společností a celý sektor.

Analytik BH Securities by však upřednostnil firmy, které nabízejí konkrétní výrobky namísto virtuálního internetového prostoru. „Já bych se zaměřoval spíše na tituly, které mají konkrétnější produkty, ať už z oblasti hardwaru, nebo softwaru. U sociálních sítí bych byl opatrnější, cena může kolísat mnohem snáze a ocenění titulu, které se často opírá o nehmotná aktiva, je dost náchylné v závislosti na tom, kdo se na něj dívá a jak to oceňuje.“

Prostor pro růst existuje

Facebook ohlásil, že jeho tržby loni vzrostly dvojnásobně. Podle investičního bankéře Ondřeje Jonáše však v přepočtu na počet uživatel stále nedosahuje tržeb konkurenčních firem.

„Každý uživatel Facebooku představuje pro společnost zhruba 5 dolarů tržeb na uživatele, zatímco v případě jeho konkurence, například Googlu, je to 27 dolarů. Tedy více než pětinásobek za každého aktivního uživatele. Záleží, jak se na tato čísla díváte, zda si myslíte, že to představuje prostor pro růst, či nikoliv,“ varuje před přílišným optimismem Ondřej Jonáš.

„Počet uživatelů Facebooku je ve Spojených státech asi 160 milionů, používá ho každý druhý Američan, ale růst byl za poslední rok jen 16 procent. V Brazílii, kde ho má jenom 37 milionů uživatelů, to byl přírůstek téměř 250 procent, v Indii 130 procent,“ říká investiční bankéř.

Dnes je Facebook blokován například v Číně, takže příležitost k růstu podle něj stále velká především v rozvíjejících se zemích. „Zajímavé je, že za minulý rok stoupl podíl zahraničních tržeb z 38 na 44 procent. A další prostor pro růst tam určitě ještě existuje,“ míní Jonáš.

Roman Chlupatý, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme