Facebook vyhrál soudní spor o svoji ochrannou známku v Číně

Americká společnost Facebook, která provozuje stejnojmennou sociální síť, vyhrála v Číně soudní spor s tamní potravinářskou firmou, která si v jihočínské provincii Kuang-tung požádala o zápis ochranné známky „face book“ v roce 2011. Teď už tuto značku nesmí používat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebook | Foto: Fotobanka Pixabay | Zdroj: Pixabay

Je to velké vítězství, protože Čína není v takových sporech k zahraničním majitelům vždy vstřícná. Čínská potravinářská firma používala značku „face book“ od roku 2014. Podle nejvyššího lidového soudu v Pekingu ale registrace neměla být umožněna, jak uvedla agentura Reuters.

Vítězství Facebooku zatím pro firmu žádný okamžitý praktický dopad nemá, protože úřady v Číně Facebook nebo také síť Twitter blokují. A uživatelé na ně nesmí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Facebook vyhrál v Číně spor o svoji ochrannou známku. Čínská potravinářská firma už nesmí používat značku „face book"“

„Ale dá se to pokládat za první náznak případné změny politiky čínského vedení vůči této nadnárodní firmě,“ domnívá se IT analytik Petr Koubský.

Vzhledem k velikosti čínského trhu se velké nadnárodní firmy snaží předcházet si čínské vedení. A Facebook ani jeho zakladatel nejsou výjimkami.

„Pan Zuckerberg se velmi snaží, aby to vypadalo, že je Číně nakloněn. Pokud vím, tak se učí čínsky, Čínu navštívil, pozval šéfa čínského dohledu nad obsahem internetu k sobě domů,“ připomíná Koubský.

Apple prohrál s výrobcem kabelek

Nadnárodní koncerny, které působí po celém světě, musejí podle čínských zákonů dokázat, že jejich ochranná známka je dobře známa i v Číně. To se minulý týden třeba nepovedlo společnosti Apple.

Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku | Foto: Creative Commons Attribution 2.0 Generic Andrew Feinberg

„Apple nedávno svůj boj o značku iPhone prohrál. A to vtipně s výrobcem kabelek,“ připomíná František Bostl, analytik společnosti Chytrý Honza. Vítězství Facebooku by ale nepřeceňoval:

„Regulace sociálních sítí v Číně je opravdu problematická a myslím si, že toto je jeden z tisíce kroků, které budou muset být podniknuty, pokud by Facebook expandoval na čínském trhu.“

Na druhou stranu se dá předpokládat, že čínské vedení by mohlo časem mírně povolit, protože chce budovat tržní hospodářství na bázi služeb. Takže úspěch Facebooku u soudu může představovat první náznak možného uvolnění.

S akciemi Facebooku výhra nezacloumala

Ostatně pro čínské příznivce internetu a tím i Facebooku ani dnes není zákaz nepřekonatelnou překážkou. Podle IT analytika Petra Koubského lze takové zákazy vždycky nějak obejít, třeba pomocí přesměrování IP adres.

„Takže Číňané, kteří opravdu chtějí být na Facebooku, tam jsou. Ale Facebook to nemůže používat jako svůj oficiální postoj a hlavně to nemůže dostatečně využít k prodeji reklamy směrované na čínské zákazníky, “ vysvětluje Koubský.

Zřejmě i proto akcie Facebooku na zprávu o vyhraném soudu v Číně nijak přehnaně nereagovaly. Nicméně dlouhodobě se jim na trhu daří.

Facebook | Foto: Český rozhlas

Jitka Hanžlová, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme