Fiat chce posílit v oblasti malých vozů, tvrdí analytik

Automobilky si prošly těžkým obdobím a tvrdou restrukturalizací a nyní mezi některými výrobci aut panuje optimismus a velkolepé plány. Například akcionáři Fiatu včera schválili klíčovou změnu ve struktuře společnosti, která se napříště rozdělí na dvě samostatné divize: divizi průmyslových výrobků a divizi automobilů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fiat Sedici | Foto: Fiat Group Automobiles

Druhá z nich se přitom spojí s Chryslerem, v němž nedávno Fiat převzal dvacet procent. Do konce příštího roku se přitom čeká, že Italové ovládnou více než třetinový podíl v americké automobilce, která si kvůli problémům globální ekonomiky prošla hlubokou krizí.

„V době, kdy jsme spíše zvyklí na konsolidace ve firmách, může působit tento krok trochu podivně. Musíme vzít ale v úvahu, že dochází k rozdělení dvou různých podnikatelských aktivit firmy, takže samotnému Fiatu to umožní plně se soustředit na další rozvoj automobilové divize právě ve spolupráci s Chryslerem,“ zhodnotil krok analytik Cupital Partners Jiří Zendulka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik Jiří Zendulka mluvil na Rádiu Česko o situaci v automobilovém trhu

O spojení s Chryslerem, kterým Marchione mnohé překvapil, trh dlouho pochyboval. Mnozí tvrdili, že ho Italové nezvládnou.

„Fiat chce z této spolupráce těžit hlavně v oblasti malých vozů. Rád by svůj podíl postupně zvýšil na nějakých 35 procent. Nicméně není jasné, jakým způsobem by se to mělo stát, když podle včera zveřejněného záměru by samotné akcie Chrysleru měly vstoupit ve druhé polovině roku na burzu,“ pochyboval analytik

Nejen díky výhledu na získání třetinového podílu v Chrysleru šéf Fiatu Sergio Marchionne čeká, že akcie Fiatu do konce tohoto roku posílí o pětadvacet procent.

„Překvapuje mě, že něco takového řekl. Šéfové si jsou většinou vědomi, že vyjadřovat se k ceně akcií je poměrně problematická záležitost, která by mohla přinést i právní problémy. Když už to dělají, tak spíše v nějaké obecné formě,“ divil se Zendulka.

Zendulka: Růst poptávky z Asie vše nevyřeší

Fiat se podle mnohých může řadit mezí vítěze současné krize, respektive mezi automobilky, které z ní jasně profitují, třeba jako Volkswagen.

„Automobilky si prošly těžkým obdobím. Museli projít další restrukturalizací. Většina si s tím ale poradila a mezi ně patří i Fiat. Automobilkám se zatím daří, ale je to dáno i řadou dalších okolností. Ambice automobilek jsou značné a každá by si ráda ukrojila další díl trhu, ovšem ten není neomezený a poptávka v Asii vše nezachrání,“ varoval analytik.

Asijské trhy jsou podle něho důležitými faktory. Ale záleží na tom, jak se firma orientuje v tomto segmentu a také na predikci, do jaké míry si tyto trhy udrží růst, který zaznamenaly v letošním roce, kdy se čísla růstu pohybovaly v desítkách procent.

O dalších hospodářských úspěších automobilek a tím i hodnotě jejich akcií však Zendulka bezvýhradně přesvědčen není:

„Obecně bych řekl, že se to musí brát selektivně k aktuální kurzovní situaci jednotlivých titulů. Většina má za sebou úspěšné kurzovní období. Mohou za to však také stimulace jako šrotovné a silný růst Asie. Jenže šrotovné skončilo a vývoj v Asii už musíme také brát s rezervou. Osobně bych byl velmi opatrný s nákupy v tomto sektoru, ať už u akcií Volkswagenu, či BMW, které mají za sebou velmi značné růsty.“

V souvislosti s růstem koncernu Volkswagen se často mluví o komplikacích ohledně pnutí mezi Mladou Boleslaví a centrálou, které se nelíbí, že se Škoda mnohde prosazuje na úkor vozů Volkswagen.

„Tato problematika už je známá několik let a Škoda z ní vždy dokázala vyjít solidně v tom smyslu, že nadále uskutečňuje velmi dobře svůj rozvoj. Akcionářům to může být jedno, které části koncernu se daří. Spíše se jedná o politicky citlivou záležitost ve vztahu k tomu, jak koncern Volkswagen produkuje své vozy v Německu,“ dodal analytik.

Martina Mašková, Roman Chlupatý, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme