Fiat hlásí změny v managementu. Firma plánuje restrukturalizaci

Italský Fiat dnes oznámí své strategické plány na další období. Pátý největší výrobce aut v Evropě tak učiní poprvé od převzetí krachujícího Chrysleru.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fiat 500 Convertible | Foto: www.salon-auto.ch

Experti očekávají, že se Fiat rozhodne vyčlenit z celé skupiny automobilovou divizi. Ta je totiž narozdíl od skupiny, která loni prodělala 848 milionů eur, výdělečná. Na tento krok už bude dohlížet nový šéf, protože ten dosavadní včera rezignoval.

Novým předsedou představenstva Fiatu se podle všeho stane zástupce rodiny Agnelliů John Elkann. Ekonomové nicméně namítají, že takzvaný rodinný kapitalismus je překonaný. Navíc prý Elkan nedisponuje dostatečnými zkušenostmi. Podle analytika Capital Partners Josefa Stoulila by ale osoba Elkana nemusela znamenat pro Fiat problém.

Přehrát

00:00 / 00:00

Strategické plány automobilky Fiat. Téma pro analytika Capital Partners Josefa Stoulila.

„Elkan je mladý dynamický manažer s dobrými kontakty. Samozřejmě bude muset získat patřičné zkušenosti. Nemyslím si ale, že by sázka Fiatu na Elkana byla špatná. V minulosti se podobné překvapivé kroky firmě poměrně vyplatily,“ řekl Stoulil Rádiu Česku.

Trh spekuluje o tom, že Elkann zahájí zásadní restrukturalizaci, kterou skupina představí rovněž dnes. Její součástí podle některých hlasů bude vyčlenění auto divize, což potvrzuje i Stoulil.

„Auto divize se má oddělit od výroby nákladních vozů Iveco a traktorů CNA. Fiat zmíněnou restrukturalizací následuje model podobných firem, přičemž tento krok je nyní zcela opodstatněný. Měl by zprůhlednit hospodaření jednotlivých divizí,“ uvedl analytik Capital Partners.

Evropské značky dopady krize přežijí

Akcie Fiatu v úterý posílily o 9 procent. Díky výsledkům Daimleru posilovaly i další automobilky, sektorový index SXAP pak získal 5,5 procent. „U renomovaných značek skutečně registrujeme známky oživení a dá se očekávat, že mají opravdu to nejhorší za sebou. Mezi tyto značky patří i Fiat,“ míní Josef Stoulil.

Přes jisté zlepšení či přinejmenším stabilizaci sektoru výkonný ředitel Fiatu Marchionne trvá na tom, že přetrvávající globální krizi přežije jen šest velkých automobilek. Podle Stoulila by přeživších závodů mohlo být více.

„Zejména prémiové značky mají větší tendence důsledky krize ustát, což potvrdila i agentura Fitch Ratings. Nejlépe je na tom koncern Volkswagen. Ostatní evropské značky mají výhled horší, ale přesto budou podle mého názoru úspěšně pokračovat,“ uzavřel Stoulil.

Roman Chlupatý, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme