Finanční zprostředkovatel dostal rekordní pokutu od ČNB. Musí zaplatit 6 milionů

Česká národní banka dala rekordní pokutu jednomu finančnímu zprostředkovateli. Musí zaplatit šest milionů korun za to, že zprostředkovával investiční životní pojištění klientům, pro které nebylo objektivně vhodné. Jde o největší sankci fyzické osobě, kterou centrální banka dosud udělila.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká národní banka

Česká národní banka | Foto: Eva Odstrčilová

Pokutu uložila ČNB registrovanému pojišťovacímu zprostředkovateli Lukáši Štorkovi. S ním přitom podobné řízení vedla už v roce 2010. Tehdy mu mimo jiné nařídila, aby přestal klientům nabízet nevhodné pojistné smlouvy.

Nyní dostal rekordní pokutu za to, že zprostředkovával investiční životní pojištění klientům, pro které nebylo objektivně vhodné. Ve zdůvodnění centrální banky se píše, že nedostatečně informoval klienty o poplatcích při pojištění a neznamenával konkrétní požadavky a potřeby klientů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česká národní banka dala rekordní pokutu finančnímu zprostředkovateli. Podrobnosti zjistila Jitka Hanžlová

Štork ale není jediným zprostředkovatelem, který nedodržuje předpisy a zajímá ho jen vlastní provize. Nedávno před způsoby, které používají někteří zprostředkovatelé, varovala centrální banka. Členka bankovní rady České národní banky Eva Zamrazilová tehdy popsala některé příklady.

„Ten člověk je mylně informován ohledně toho, že kupuje produkt, který je vlastně jiným produktem. Úplně nejčastější je záměna spoření a pojištění. Pojištění z definice kryje určitá rizika, ale není samotným klasickým spořením,“ vysvětlila.

Nejde ale jen o spoření. Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík varoval, že lidé by si měli dávat pozor i na zprostředkování investic.

„Velmi často se stává, že investiční zprostředkovatel řekne klientovi, že vůbec nevadí, že nemá v této chvíli dostatek prostředků, které by investoval, protože mu zprostředkuje úvěr. Nebo zajistí půjčku. A často nabídnou takové strategie, které vůbec neodpovídají potřebám klienta, ale jsou čistě založené na tom, aby se často obchodovalo, aby se profitovalo na poplatcích, na maržích,“ popsal.

Odborníci upozorňují, že pokud má klient pocit, že se k němu finanční zprostředkovatel nechová poctivě, může podat stížnost. A to v případě, pokud má finanční zprostředkovatel licenci od České národní banky. Podle Evy Zamrazilové je důležité ukládat všechny e-maily, které si s obchodníkem pošle.

„To je ideální, protože ta ústní sdělení se prověřují velice těžko. Ideální je komunikovat e-mailem, protože ten je prokazatelný,“ radí.

Seznamy zprostředkovatelů s platnou licencí najdou zájemci na internetových stránkách České národní banky.

Jitka Hanžlová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme