Firma Hamé vyhrála v Rusku soudní spor o ochranu své značky
Každá dobrá a známá značka čelí občas nebezpečí, že někdo bude kopírovat její výrobky a zneužívat její logo. Nemusí to být přímo padělek, může to být i kalkul zneužívající vizuální symbol. Podobnému plagiátorství čelila v Rusku i česká firma Hamé. A soudní spor, který trval několik let, vyhrála.
Hamé je v Rusku známou značkou. Hodně jí pomohla třeba reportáž ruské celostátní televize o kvalitě paštik. Při anonymním testu výrobků, který provedl bývalý sovětský kosmonaut Alexandr Pavlovič Alexandrov, byla právě paštika Hamé označena jako nejlepší vzorek.
Prý se nejvíc blíží tomu, co jedí kosmonauti. V testu porazila i francouzskou paštiku, která se v Rusku prodává za 150 rublů. Přitom ta z české firmy stojí 23 rublů. Mezi poraženými byly i výrobky ruské společnosti, která zneužila logo Hamé.
Hamé do Ruska vyváží od od poloviny 90. let minulého století více než desetinu své produkce. Navíc v roce 2004 tam otevřela přímo výrobní závod. Prodává paštiky, kečupy a kojenecké masozeleninové výživy - a to nejen v Rusku, vyváží je i do dalších rusky mluvících zemí. Loni dosáhlo Hamé v Rusku tržeb ve výši více než 517 milionů korun.
Ruská firma napodobila nápis
Na tom se zjevně chtěla přiživit ruská firma Ruzkom. Charakteristický nápis Hamé bývá v černém, mírně zahnutém rámečku v horní polovině většinou dvoubarevné nálepky s nějakým obrázkem dané pochutiny.
Ruská firma udělala totéž, ale azbukou napsala slovo "naše". Písmeno N v azbuce vypadá v takto psané podobě jako H. A písmeno Š vypadá jako M obrácené vzhůru nohama. Celý nápis tak velice připomíná právě značku Hamé.
Ruský soud rozhodl v pravomocném rozsudku, že firma Ruzkom poškodila práva, značku a obchodní zájmy společnosti Hamé. Nařídil také, že musí české firmě zaplatit přes 5 milionů korun. A falzifikáty nesmí vyrábět.
Nejcennější značky jsou Coca-Cola a Apple
Známá značka zajišťuje větší prodej výrobků. Proto si také firmy své logo žárlivě střeží. Žebříčky značek, které jsou nejvíce ceněné, se poněkud liší. Léta vede značka Coca-Cola, ale loni její prvenství ohrožoval symbol nakousnutého jablka, tedy Apple.
Jejich značky jsou ohodnoceny podle různých žebříčků od 50 do 130 miliard dolarů. Následuje IBM. V Evropě je nejvýše ceněn Vodafone, jehož hodnota se udává na 43 miliardy dolarů, a také automobilky Mercedes-Benz a BMW.
Nejcennějšími českými značkami jsou pak Škoda Auto, ČEZ, Budweiser Budvar, Pilsner Urquell, server Seznam a Kofola. To je ale čistě český žebříček, v těch světových tuzemské značky zatím výrazně nebodují.