Firma Hamé vyhrála v Rusku soudní spor o ochranu své značky

Každá dobrá a známá značka čelí občas nebezpečí, že někdo bude kopírovat její výrobky a zneužívat její logo. Nemusí to být přímo padělek, může to být i kalkul zneužívající vizuální symbol. Podobnému plagiátorství čelila v Rusku i česká firma Hamé. A soudní spor, který trval několik let, vyhrála.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Soudní kladívko | Foto: FBI

Hamé je v Rusku známou značkou. Hodně jí pomohla třeba reportáž ruské celostátní televize o kvalitě paštik. Při anonymním testu výrobků, který provedl bývalý sovětský kosmonaut Alexandr Pavlovič Alexandrov, byla právě paštika Hamé označena jako nejlepší vzorek.

Prý se nejvíc blíží tomu, co jedí kosmonauti. V testu porazila i francouzskou paštiku, která se v Rusku prodává za 150 rublů. Přitom ta z české firmy stojí 23 rublů. Mezi poraženými byly i výrobky ruské společnosti, která zneužila logo Hamé.

Hamé do Ruska vyváží od od poloviny 90. let minulého století více než desetinu své produkce. Navíc v roce 2004 tam otevřela přímo výrobní závod. Prodává paštiky, kečupy a kojenecké masozeleninové výživy - a to nejen v Rusku, vyváží je i do dalších rusky mluvících zemí. Loni dosáhlo Hamé v Rusku tržeb ve výši více než 517 milionů korun.

Ruská firma napodobila nápis

Na tom se zjevně chtěla přiživit ruská firma Ruzkom. Charakteristický nápis Hamé bývá v černém, mírně zahnutém rámečku v horní polovině většinou dvoubarevné nálepky s nějakým obrázkem dané pochutiny.

Ruská firma udělala totéž, ale azbukou napsala slovo "naše". Písmeno N v azbuce vypadá v takto psané podobě jako H. A písmeno Š vypadá jako M obrácené vzhůru nohama. Celý nápis tak velice připomíná právě značku Hamé.

Ruský soud rozhodl v pravomocném rozsudku, že firma Ruzkom poškodila práva, značku a obchodní zájmy společnosti Hamé. Nařídil také, že musí české firmě zaplatit přes 5 milionů korun. A falzifikáty nesmí vyrábět.

Nejcennější značky jsou Coca-Cola a Apple

Známá značka zajišťuje větší prodej výrobků. Proto si také firmy své logo žárlivě střeží. Žebříčky značek, které jsou nejvíce ceněné, se poněkud liší. Léta vede značka Coca-Cola, ale loni její prvenství ohrožoval symbol nakousnutého jablka, tedy Apple.

Jejich značky jsou ohodnoceny podle různých žebříčků od 50 do 130 miliard dolarů. Následuje IBM. V Evropě je nejvýše ceněn Vodafone, jehož hodnota se udává na 43 miliardy dolarů, a také automobilky Mercedes-Benz a BMW.

Nejcennějšími českými značkami jsou pak Škoda Auto, ČEZ, Budweiser Budvar, Pilsner Urquell, server Seznam a Kofola. To je ale čistě český žebříček, v těch světových tuzemské značky zatím výrazně nebodují.

Jitka Hanžlová, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme