Firmy musí měnit zvyky. Čekají je mileniálové, první generace narozená do virtuálního světa

Všichni o nich mluví, ale víme toho o nich velmi málo. Řeč je o mileniálech, generaci narozené na prahu digitální doby 80. a začátku 90. let minulého století. Dokáže tuzemský pracovní trh vytěžit z této generace její potenciál?

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Mileniálové vyrůstají ve světě, který má nekonečné možnosti. A teprve když vstupují do světa práce, tak se jim ukazuje, že existují určité hranice, že nic není bezbřehé a musejí se přiblížit pravidlům,“ říká Jaroslava Rezlerová z pracovní agentury Manpow | Foto: Alexis Brown | Zdroj: Fotobanka Unsplash

„Začínám vidět, že si firmy uvědomují, že tato nová generace nebude možná chtít dělat to, co generace předchozí, takže možná uvidíme nějakou menší revoluci na trhu práce,“ předpověděla v pořadu Pro a proti generální ředitelka české pobočky pracovní agentury Manpower Jaroslava Rezlerová. 

Ta soudí, že s nástupem Průmyslu 4.0 se výroba změní. „Do pěti až deseti let uvidíme zásadní změny ve výrobních firmách, kde velkou část práce převezmou roboti. Ty budou muset řídit a spravovat lidé. Tady se výrazně promění potřeba typu kvalifikace.“ 

„Ve službách vidím zase nárůst potřeby nízkokvalifikovaných pozic pro lidi, kteří jsou dnes mileniálové, nechtějí budovat kariéru, ale chtějí si hlavně užívat svůj volný čas. To jsou dnes firmy schopné nabídnout v callcentrech, technologických a development centrech, kde je velký prostor pro flexibilitu.“

Pracovat čtyři a bavit se tři dny

Rezlerová vidí jako silný rys této generace netrpělivost. „Jde o první generaci která se narodila do virtuálního světa. Žijí ve světě technologií, které jim umožňují být kdykoli kdekoli, sice ne fyzicky, ale virtuálně určitě.“ 

„Je pravda, že firmy musejí udělat změny ve svých nastaveních. Mileniál chce dnes pracovat jen čtyři dny v týdnu a celý víkend chce třeba surfovat. A když ho jako specialistu potřebujete, tak mu to musíte umožnit, protože nikoho jiného místo něj neseženete,“ upozornila ředitelka. 

Záleží na oborech

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar je přesvědčen, že se situace liší podle oborů. „Start-upy a malé a střední firmy z oblasti nových technologií jsou už zakládány s touto novou perspektivou, často mileniály samotnými.“ 

„Česká ekonomika je ale postavena na průmyslů, velkých a exportně orientovaných výrobních firmách. Tam to bude trochu střet generací, protože přichází nová, která se chová o poznání jinak než pracovní síla, na kterou byli zaměstnavatelé zatím zvyklí.“ 

Podle viceprezidenta mileniálové nejsou líní. „Ale mají k práci jiný přístup. Je na zaměstnavatelích, aby tomu přizpůsobili fungování firem. Na druhou stranu si i mileniálové musí uvědomit, že existují určité hranice, které jsou nepřekročitelné.“ 

Studenti bohemistiky se v Egyptě živí jako průvodci. Češi neumí anglicky, smějí se

Číst článek

„Při práci na výrobních linkách home office nepřipadá v úvahu. Tady skutečně dochází už ke střetům generací a přístupu k práci.“ 

Na trhu práce se budou muset přizpůsobit jak mileniálové, také zaměstnavatelé. „Filozofie typu koho nevidím přes skleněné dveře v kanceláři, tak ten nepracuje, bude nepřijatelná, protože bychom přišli o ty nejlepší talenty, kteří to prostě nebudou akceptovat.“ 

„Mileniálové se ale nebojí kritizovat a pojmenovávat problémy u nadřízených. Vidím u nich respekt k těm, kteří si ho zaslouží. Funkce a hierarchie u nich nehraje roli, důležitou roli hraje přirozená autorita. A to je fantastická věc,“ chválil dnešní třicátníky Radek Špicar. 

Veronika Sedláčková, Ondřej Čihák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme