Firmy nesoucí jméno vlastníka jsou podle průzkumu pro zákazníky důvěryhodnější

Firmy, které nesou jméno svého majitele, jsou ziskovější než ty ostatní. Ukázala to analýza společnosti Bisnode, která zkoumala české akciové společnosti a společnosti s ručením omezením s většinovým majitelem. Studie zjistila, že k tomuto kroku se muži rozhodnou přibližně dvakrát častěji než ženy. A také to více dělají starší majitelé.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stanislav Bernard

Stanislav Bernard | Foto: Adam Kebrt | Zdroj: Český rozhlas

Podnikatelé, kterým je 60 a více let, po sobě pojmenují podnik v 11 procentech případů, zatímco ti, kterým je pod 30, pouze v pěti procentech případů.

Firmy, pojmenované po svých vlastnících, hospodaří výrazně lépe než ostatní a jsou stabilnější. Podle výpočtů analytiků mají v průměru ziskovost 2 procenta, zatímco ty s neutrálními názvy pouze 1,5 procenta.

Přehrát

00:00 / 00:00

Firmy, které nesou jméno svého majitele, jsou ziskovější než ty ostatní. Ukázala to analýza společnosti Bisnode. Natáčela o tom Jitka Hanžlová

Jedním z důvodů může být to, že jsou pro zákazníky důvěryhodnější. Jít se svým jménem na trh ukazuje i větší odpovědnost majitele. K tomu se přiklání i datový analytik Bisnode Milan Petrák:

„Pokud jsem zakladatel firmy a pojmenuji ji podle svého příjmení, mým záměrem je, aby se jí dobře dařilo. Naopak pokud jsem vlastník, který zakládá firmu jakoby skořápkovou, firmu určenou k jiným účelům než k zisku, dám jí neutrální název.“

Zákazníci si také pod jménem často představí konkrétní osobu, kterou znají. To platí například u lékařů, advokátních firem, různých řemeslníků. Nebo jako značka výrobku. Třeba pivovar Bernard. Jeho spolumajitel, spoluzakladatel a ředitel Stanislav Bernard ho po sobě pojmenoval proto, že věřil ve schopnosti svého vrchního sládka Josefa Vávry.

„Vždycky mi připadalo, že pokud se značka zboží jmenuje po majiteli nebo spolumajiteli, je to jakýsi závazek, který ten člověk veřejně vyjádří. Přišlo mi, že je to vůči zákazníkovi takové poctivé,“ vysvětluje Bernard.

Příkladem tradice rodinného jména může být třeba i výrobce hudebních nástrojů Petroff nebo Lesní podnik Colloredo Mannsfeld. Mezi nové podniky patří třeba stěhovací služba Stahl, pojmenovaná po dvou bratřích, kteří firmu založili. Nebo Auto Šroubek, Autosalon Klokočka, výrobce pánských oděvů Blažek nebo Kovandovi s.r.o., zaměřené na cukrovinky.

Zaujetí pro práci, kterou majitelé dělají, se projevuje i v číslech. Podle analýzy Bisnode je u firem, které mají v názvu jméno majitele, riziko úpadku, exekuce nebo platební neschopnosti o 19 procent nižší než u ostatních firem.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme