Firmy se přou o použití slova majolka v reklamě

Používáte při vaření majonézu nebo majolku? Možná se to zdá jako zbytečná otázka, ale pro dvě firmy je to jádro počínajícího sporu. Jde v něm o reklamní kampaň a tedy velké peníze. Podle všeho jedna z firem porušila podmínky hospodářské soutěže tím, že neoprávněně použila slovo majolka v reklamním spotu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Omáčky k masu ze základní majonézy

Omáčky k masu ze základní majonézy | Foto: Pražský kulinářský institut - Roman Vaněk

Právě na toto slovo má od roku 1992 ochrannou známku kyperská firma Lonisico Enterprises Limited. Držitelem licence k výhradnímu užívání značky je společnost Alima.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sporem o označení majolka se zabýval redaktor Radiožurnálu Jan Herget

„Slovní známka Majolka je zapsaná v rejstříku ochranných známek, to znamená, že má svého o vlastníka a vztahuje se na ní výlučné práv použití,“ potvrzuje Iva Koutná z Úřadu průmyslového vlastnictví.

Přesto se ale nedávno právě slovo majolka objevilo v reklamním spotu značky Hellmanns, která patří společnosti Unilever.

„Kdyby někdo použil registrovanou ochrannou známku ve znění, jak je zapsána, a propagoval s ní svoje výrobky, tak samozřejmě může dojít k porušení práva vlastníka a ten se pak musí nějakým účinným způsobem bránit,“ podotkla Koutná.

A to má také společnost Alima v plánu - chystá se proti konkurenční firmě postupovat právní cestou.

Podle společnosti Unilever ale slovo majolka zlidovělo a může se používat jako druhové označení. To se už v minulosti stalo třeba u výrobků lux, nanuk nebo karma.

Ochranná známka, nebo druh výrobku?

Pokud ale stále platí ochranná známka, nikdo jiný jí používat nesmí. Pro její zrušení platí přesná pravidla, vysvětluje Iva Koutná:

„Pokud by tento názor někdo měl, tak samozřejmě by měl množnost napadnout platnost známky. Musel by předložit takové důkazy, že označení je vnímáno spotřebiteli nikoliv jako ochranná známka, ale jako označení druhu výrobku.“

O tom, jestli zmíněné slovo přešlo do obecného užívání, nemůže rozhodovat žádná firma, ale úřad k tomu určený. Úřad průmyslového vlastnictví ale takový podnět, který by se týkal majolky, zatím nedostal.

Mluvčí Unileveru opakovaně potvrdila, že o použití slova majolka v reklamním spotu právníci společnosti diskutovali a nakonec s ním souhlasili. Vědomě tak porušili práva společnosti Alima a dopustili se nekalého obchodního jednání.

Martin Hromádka, Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme