Firmy udávají své konkurenty, že nepoužívají legální software

Organizace Business Software Aliance obeslala dopisem 12 tisíc českých firem, které podezřívá z užívání nelegálního softwaru. Podle mluvčího společnosti byli adresáti určeni buď na základě anonymního ohlášení nebo podle firemní analýzy patří do skupiny rizikových společností.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zaměstnankyně volebního střediska ukazuje počítač, kam se údaje z disket nahrávají | Foto: David Koubek

Organizace BSA rovněž nabádá firmy, aby používání nelegálního software oznámily v rámci konkurenčního boje u jiných firem. Proti těm, kteří budou nelegální software využívat, hodlá tvrdě zakročit. Podle Pavla Hejla z právní kanceláře Bird&Bird nemá ovšem BSA právo udělovat jakékoliv postihy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, jak vyřešit používání nelegálního softwaru, diskutovali na Rádiu Česko tiskový mluvčí BSA Jan Hlaváč a internetový publicista Daniel Dočekal

„Jedná se pouze o sdružení, které zastupuje výrobce softwaru. Při vymáhání práv tak má BSA pouze standardní prostředky ochrany a mohlo by tedy za určitých okolností iniciovat zahájení trestního řízení nebo podat žalobu k soudu, ale přímo stanovovat pokutu BSA nesmí,“ upozornil Hejl.

BSA přijde každý rok několik tisíc většinou anonymních oznámení, že konkrétní firmy používají nelegální software. Většinou jsou obecná a nelze z nich zjistit, jestli jsou pravdivá.

„Podáním trestního oznámení bychom tak riskovali, že někoho nařkneme neprávem. Proto volíme tuto cestu,“ vysvětlil tiskový mluvčí BSA Jan Hlaváč. Současný dopis vyzývající firmy k tomu, aby se formálně zavázaly používat legální software, je tedy pouze informačním sdělením.

„Vzhledem k tomu, že BSA posílá tyto výzvy každoročně a jedná se o obecnou a plošnou kampaň, nevyplývá z toho pro adresáty v podstatě nic. Povinnost, kterou BSA ve výzvě stanovuje, nevyplývá z žádného právního předpisu. Nereagování na tuto výzvu nebude mít z právního hlediska na firmy žádný dopad,“ tvrdí Hejl.

Internetový publicista a specialista Daniel Dočekal nepovažuje anonymní udání za možný základ podnikání. Podle něj jde svým způsobem o vydírání firem.

„Rozesílaný dopis nevypadá jako upozornění, ale vzbuzuje zdání, že firma musí vyplnit čestné prohlášení a pokud to neudělá, cosi jim hrozí.“

Igor Maňour, Tomáš Pavlíček, Zdeněk Strnad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme