Ford po 100 letech skončí s výrobou aut ve Velké Británii
Firma Ford po 100 letech definitivně končí s výrobou vozů na území Velké Británie. V příštím roce zavře dva svoje ostrovní závody, o práci tak přijde 1400 lidí.
Propouštění se bude týkat každého desátého zaměstnance Fordu na britských ostrovech.
Továrny v Southamptonu a Dagenhamu padnou za oběť operaci, která má evropským aktivitám automobilky vrátit zisk.
„Řekli nám, že se náhradní díly můžou vyrábět levněji v Rusku než tady v Británii. Lidé reagovali různě - byla tam deziluze, vztek, řada dělníků neměla daleko k slzám," komentoval pro BBC nečekané uzavření továrny v Dagenhamu odborář Roger Maddison.
Smrtící ortel nad závodem v Southamptonu se naopak čekal. Za 45 let tam z výrobních linek sjelo šest milionů dodávek Ford Transit. Celá výroba tohoto typu se přesouvá do Turecka.
Co je důvodem odchodu Fordu z Británie, vysvětloval ve vysílání Radiožurnálu Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz
Už ve středu Ford oznámil, že do konce roku 2014 zavře také obří továrnu v belgickém městě Genk. Teď tam pracuje asi 4500 lidí a na výrobu je navázáno dalších 5000 pracovních míst u dodavatelů.
Podle Vladimíra Rybeckého ze serveru Autoweek.cz to neznamená, že by automobilka odcházela z Evropy, snaží se ale být efektivnější a ziskovější.
„Dlouhodobě je nedostatečně využitá výrobní kapacita, kterou v Evropě má, takže je v podobné situaci jako některé další automobilky. Ford byl první, který se rozhodl k tak radikálnímu kroku,“ řekl Rybecký.
V Evropě prodává Ford asi čtvrtinu svojí produkce, přesto zde letos očekává ztrátu více než miliardy dolarů. V globálním měřítku si vede mnohem lépe.
„Daří se mu v Severní Americe, daří se mu v Latinské Americe, takže celkové hospodářské výsledky Fordu jsou poměrně dobré na situaci, která je ve světě. Jediným jeho problémem je skutečně Evropa,“ dodal Rybecký.