Ford po 100 letech skončí s výrobou aut ve Velké Británii

Firma Ford po 100 letech definitivně končí s výrobou vozů na území Velké Británie. V příštím roce zavře dva svoje ostrovní závody, o práci tak přijde 1400 lidí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Továrna Fordu v britském Dagenhamu

Továrna Fordu v britském Dagenhamu | Zdroj: Reuters

Propouštění se bude týkat každého desátého zaměstnance Fordu na britských ostrovech.

Továrny v Southamptonu a Dagenhamu padnou za oběť operaci, která má evropským aktivitám automobilky vrátit zisk.

„Řekli nám, že se náhradní díly můžou vyrábět levněji v Rusku než tady v Británii. Lidé reagovali různě - byla tam deziluze, vztek, řada dělníků neměla daleko k slzám," komentoval pro BBC nečekané uzavření továrny v Dagenhamu odborář Roger Maddison.

Smrtící ortel nad závodem v Southamptonu se naopak čekal. Za 45 let tam z výrobních linek sjelo šest milionů dodávek Ford Transit. Celá výroba tohoto typu se přesouvá do Turecka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co je důvodem odchodu Fordu z Británie, vysvětloval ve vysílání Radiožurnálu Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz

Už ve středu Ford oznámil, že do konce roku 2014 zavře také obří továrnu v belgickém městě Genk. Teď tam pracuje asi 4500 lidí a na výrobu je navázáno dalších 5000 pracovních míst u dodavatelů.

Podle Vladimíra Rybeckého ze serveru Autoweek.cz to neznamená, že by automobilka odcházela z Evropy, snaží se ale být efektivnější a ziskovější.

„Dlouhodobě je nedostatečně využitá výrobní kapacita, kterou v Evropě má, takže je v podobné situaci jako některé další automobilky. Ford byl první, který se rozhodl k tak radikálnímu kroku,“ řekl Rybecký.

V Evropě prodává Ford asi čtvrtinu svojí produkce, přesto zde letos očekává ztrátu více než miliardy dolarů. V globálním měřítku si vede mnohem lépe.

„Daří se mu v Severní Americe, daří se mu v Latinské Americe, takže celkové hospodářské výsledky Fordu jsou poměrně dobré na situaci, která je ve světě. Jediným jeho problémem je skutečně Evropa,“ dodal Rybecký.

Jiří Hošek, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme