Francouzi kvůli brexitu a obchodním válkám omezili pití šampaňského

Ve Francii klesá konzumace šampaňského kvůli brexitu a také hrozícím americkým tarifům. Americký prezident Donald Trump cílí na šampaňské v rámci eskalující obchodní války s Evropou, píše britský Independent. A zároveň producenti jednoho z klíčových francouzských symbolů luxusu ztrácejí podporu domácích spotřebitelů.

Tento článek je více než rok starý.

Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šampaňské

Šampaňské | Zdroj: Fotobanka Pixabay | CC0 1.0,©

Zámořské trhy se šampaňským sice dál rostou, přesto pokles domácí poptávky, který je patrný celé desetiletí, se zejména v roce 2018 ještě prohloubil. Francouzi tehdy nakoupili o 6,5 milionů lahví méně.

Spěje obchodní válka mezi USA a Čínou ke konci? Státy dosáhly první fáze dohody a pokračují v jednání

Číst článek

Krize pokračovala i v roce 2019 po poklesu prodejů během podzimní vinařské kampaně ve Francii. Situaci ještě zhoršila stávka pracovníků v dopravě, která se protáhla do vánoční sezony a tím omezila útraty na konci roku.

„Nacházíme se v obtížné ekonomické i geopolitické situaci, nejistota spojená hlavně s brexitem a s francouzským trhem přetrvává, dál vyzýváme k velké opatrnosti,“ uvedlo vinařství Laurent-Perrier.

I když se světoznámé značky, jako je Dom Perignon nebo Perrier-Jouet, v poslední dekádě vezou na exportní vlně, domácí konzumenti jsou pro odvětví klíčoví. Loni se v rámci Francie rozvezlo asi 147 milionů lahví šampaňského, což je asi třikrát víc než celková spotřeba v Británii a ve Spojených státech dohromady.

Francouzské supermarkety v minulosti pomáhaly spotřebitelům před svátky nejrůznějšími slevami, kdy často nabízely dvě lahve za cenu jednoho. Loni ale vyšel nový zákon, který zvýšil ceny od vinařů, a to obchodníky odradilo od prodělečných kampaní.

Alternativy na vzestupu

Zářijový a říjnový pokles prodejů dál zhoršil klesající poptávku ve Francii, zato levnějším alternativám to pomohlo. Objemy prodaného šampaňského v supermarketech v roce 2018 klesly o 3,5 procenta, naopak zahraniční šumivá vína, jako je španělské víno Cava nebo italské Prosecco si polepšila o 58 procent. Plyne to z údajů sdružení obchodníků s farmářskými a rybářskými produktu France Agri Mer.

Francie nebude Británii naslouchat, zvláště co se šampaňského a ‚suchého ledna‘ týče

Číst článek

Zároveň řada ohlášených a nedodržených termínů brexitu podle Independentu přispěla k vytváření zásob u obchodníků a ty by mohly v dalších měsících ovlivnit poptávku.

Obchody se teď přebytečných lahví budou chtít zbavit, potvrzuje Thibaut Le Mailloux, mluvčí sdružení Comité Champagne.

Navíc Spojené státy, druhý největší zámořský trh se šampaňským, hrozí stoprocentními cly na šampaňské v reakci na francouzskou digitální daň, která mimo jiné zasáhne Google i Amazon. Akcie vinařské společnosti Laurent-Perrier klesly v uplynulých 12 měsících asi o 7 procent.

I když ale objemy prodejů strmě propadly, vyhlídky šampaňského nejsou úplně ztracené. Je to dáno výrobky od drobných pěstitelů. Jejich obchody s vínem a restaurace motivují konzumenty, aby utráceli za jídlo i pití.

Luxusní značky, jako je Ruinart, prosperují také díky obnově kampaně, která šampaňské představuje jako oblíbený luxusní nápoj.

Nezávislý vinař Etienne Calsac podotýká, že ho nový zákon o supermarketech nepoškodil, ale obává se obchodního sporu se Spojenými státy, kde jsou noví pěstitelé šampaňského stále populárnější.

Jiným trhům se dokáže přizpůsobit, Trumpova cla by ale byla katastrofa pro sektor jako celek, cituje Calsaca webový deník Independent.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme