Francouzští výrobci šampaňského jsou v úzkých. Lidé šetří na luxusu

Evropou obchází strašidlo recese, lidé méně utrácí a starosti mají výrobci luxusního zboží. Příkladem může být francouzské šampaňské. Za prvních devět měsíců letošního roku se dodávky šumivého vína z Francie snížily o pět procent. Podle údajů svazu obchodníků se šampaňským přitom prodej ve Francii klesl o šest procent a vývoz do dalších zemí Evropské unie klesl o více než 10 procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sekání sektu. Ilustrační foto

Sekání sektu. Ilustrační foto | Foto: Ivan Holas | Zdroj: Český rozhlas

Důvody poklesu zájmu výstižně popsal majitel jednoho z nejstarších obchodů s vínem v Paříži. Cituje ho The Wall Street Journal: „Šampaňské je nápoj na oslavu a v letošním roce toho není moc co slavit.“

Přesně to vystihuje, jak úzce je úspěch šampaňského svázán s ekonomickým zdravím v Evropě a důvěrou francouzských spotřebitelů. Francie se na celkovém prodeji šampaňského podílí zhruba polovinou.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci producentů šampaňského mluvila na Radiožurnálu Jitka Hanžlová

Většině výrobců luxusního zboží pomáhá Asie, kde zájem o toto zboží roste a zmírňuje tak propad v Evropě. Pro šampaňské je ale Asie zatím spíše rodícím se trhem, na celkových tržbách měla loni podíl jen pět procent.

Kromě toho francouzští výrobci letos varovali, že kvůli nepříznivému počasí rozšíření plísní prožívají nejhorší sezonu za několik desítek let. Některá vinařství očekávají propad úrody až o 40 procent. Podle odhadů se letos podaří vyrobit o čtvrtinu méně tohoto ušlechtilého nápoje, než je pětiletý průměr.

U nás se ale tolik pravého šampaňského neprodává. Lidé si na blížícího se Silvestra obvykle kupují tuzemské levnější nápoje.

Je zajímavé, že Bohemia Sekt letos plánuje prodat více šumivého vína, než loni. Nebo minimálně stejně. Podle odhadů tuzemské firmy letos u nás lidé otevřou na přelomu roku 3,5 až 4 miliony lahví.

Bohemia Sekt má na maloobchodním trhu v České republice podíl více než 60 procent. Loni prodala 11,5 milionu lahví sektů a šumivých vín. Letos čeká, že to bude 9 milionů lahví sektů.

„Spotřeba sektů v České republice je 1,5 litru, neboli dvě lahve na hlavu a rok. V Německu jsou to čtyři litry,“ uvádí Martin Fousek, marketingový ředitel firmy Bohema Sekt.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme