Na přísnější ochranu osobních údajů se chystá jen třetina firem. Za porušení hrozí pokuty

Už jen pár měsíců zbývá do startu nového evropského nařízení - takzvaného GDPR. Novinka o ochraně osobních údajů se dotkne od příštího května skoro jeden a půl milionu podnikatelů včetně malých živnostníků. Jak odhaduje Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Některé firmy se přesto na změny ještě nepřipravují.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Založení věrnostní karty, uzavření smlouvy nebo třeba nákup na e-shopu - u všeho lidé zveřejňují svoje osobní údaje. Ty brzy budou pod větší ochranou. Nejde jen o jméno a datum narození, ale třeba taky IP adresu počítače nebo zdravotní dokumentaci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Osobní údaje lidí získají větší ochranu. Od května začne platit nové evropské nařízení - takzvané GDPR

„Nemusí se přitom jednat jen o osobní údaje zákazníků nebo údaje klientů. Často totiž dochází ke zpracování osobních údajů návštěvníků webových stránek formou cookies. Například se jedná o informace, ze které webové stránky návštěvník přišel, jaká je jeho IP adresa, jaké zboží si prohlíží a tak dále,“ vysvětlil Radiožurnálu advokát společnosti PwC Legal Milan Fric.

„Fyzické osoby mají právo být zejména informovány o tom, jaké osobní údaje jsou správcem zpracovávány,“ doplnil Fric.

Firmy zavádí nová opatření

Například personální agentura Adecco má teď v databázi přes 120 tisíc kontaktů. Na jejich zabezpečení už firma pracuje, říká ředitel společnosti Ondřej Wysoglad.

„Naše mateřská společnost zavádí nový informační a databázový systém ve všech našich pobočkách v Evropské unii. Změny spjaté s GDPR přinášejí značné vedlejší náklady. Zejména na právní expertizu, nastavení procesu a speciální projektový tým. Náklady se v našem případě pohybují v řádu statisíců korun,“ říká Wysoglad.

Obce zaplavily předražené nabídky služeb kvůli zavádění unijního nařízení o ochraně osobních údajů

Číst článek

Připravit se na změny musí taky úřady, banky nebo řemeslníci, dodává předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. „Z našeho průzkumu vyplývá, že prakticky dvě třetiny firem s tím počítají a chystají se ukonat alespoň ty nejzákladnější změny. Což je ale obrovské množství firem. Když to přepočteme a uvědomíme si, že se to de facto týká každého, kdo má alespoň jednoho zaměstnance nebo obchodního partnera, tak hovoříme celkem o počtu 1,5 milionu podnikatelských subjektů v České republice.“

Některé velké firmy si musí pořídit například speciální systém na zabezpečení dat. Záleží ale na velikosti podniku. „Nejkritičtější součástí první fáze je říct si, kde všude ve firmě s osobními údaji vlastně pracujeme a k čemu je potřebujeme. Konkrétní technická opatření - typu šifrování, anonymizace dat a dalších - přijdou na řadu až ve druhé fázi přípravy GDPR.“ jak vysvětlil poradce pro kybernetickou bezpečnost společnosti Anect Ivan Svoboda.

„Nebude docházet k žádným obchodům s osobními údaji bez vědomí toho zákazníka. Taky máte právo chtít po firmě informaci o tom, co o vás konkrétně za data uchovává a potom ta data můžete chtít od té firmy zpátky, můžete i chtít, aby ta firma ta data vymazala.“

Ondřej Malý (koordinátor digitální agendy)

Cílem evropského nařízení je uchránit data před neoprávněným zacházením. Podle koordinátora digitální agendy Ondřeje Malého se změní třeba dosavadní praxe přeprodávání kontaktů, jak před časem sám potvrdil.

„Nebude docházet k žádným obchodům s osobními údaji bez vědomí toho zákazníka. Taky máte právo chtít po firmě informaci o tom, co o vás konkrétně za data uchovává a potom ta data můžete chtít od té firmy zpátky, můžete i chtít, aby ta firma ta data vymazala,“ uvedl Malý.

Podle průzkumu aplikace SmartEmailing se na novinku připravuje už třetina firem. Pouze čtyři respondenti z více než 1400 oslovených firem a živnostníků mají hotovo. A zhruba třetina firem se na novinku vůbec nechystá. Za porušení pravidel přitom hrozí firmám vysoká pokuta až do výše 20 milionů eur - což je v přepočtu zhruba 520 milionů korun.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme