Incidenty na železnici? ‚Čas od času dojde k selhání lidského faktoru,‘ říká šéf Českých drah

České železnice zažily tři nebezpečné události v rozpětí pěti dnů. Incidenty se zabývalo vedení Českých drah – podle generálního ředitele Miroslava Kupce jde o chybu nikoliv systémovou, ale lidskou. „Bohužel se stane, že v tom obrovském množství vlakových spojů, které vypravujeme denně, a při tom počtu strojvedoucích, se stane, že čas od času dojde k selhání lidského faktoru,“ řekl v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu.

Dvacet minut Radiožurnálu Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Drážní inspekce musí od minulého týdne řešit tři mimořádné události.

K první z nich došlo v úterý na Vysočině. Osobní vlak jel téměř šest kilometrů mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím bez strojvůdce. Uvnitř bylo 11 cestujících, kteří se marně snažili vlak zastavit. Nakonec zastavil sám.

Strojvedoucímu ujel vlak. Cestující z Vysočiny jeli několik kilometrů sami, v panice volali příbuzným

Číst článek

Vlak během jízdy bez strojvedoucího nehavaroval, nikomu se nic nestalo a nebyla zaznamenána žádná škoda, uvedla později inspekce. Případ se nyní vyšetřuje, nejspíš ale jde o selhání strojvedoucího, který byl mimo vlak.

Jízda na červenou

Další incident se stal v pátek. Železniční expres z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích za Plzní na červenou a vjel na jinou trať. Strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. V expresu cestovalo 300 cestujících a v osobním vlaku 17. Mimořádná událost se obešla bez zranění.

Poslední incident se udál v sobotu v Českých Budějovicích, kde se srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn a škoda přesahuje dva miliony korun. Ani jedna z lokomotiv ale nevykolejila. Také příčiny této nehody vyšetřuje Drážní inspekce.

Rychlík a osobní vlak zastavily 34 metrů od sebe. Trať u Ejpovic stála tři hodiny, nikomu se nic nestalo

Číst článek

Poučný list

Kupec v té souvislosti zdůrazňuje, že existuje takzvaný poučný list, který se dostane ke každému z 3600 strojvedoucích. Ti jsou pak s událostí seznámeni. „Vždy je tam popsáno, k čemu došlo, co bylo příčinou, co se stalo špatně a co se nesmí opakovat,“ vysvětluje s tím, že České dráhy rovněž zvýší kontroly.

„V neposlední řadě víme, k čemu dochází na železnici obecně – neexistuje evidence toho, jakou strojvedoucí odpracuje pracovní dobu… Běžně se stává, že někteří strojvedoucí u svého kmenového zaměstnavatele vykonají nějakou směnu, a potom, aby si přivydělali, jdou jezdit u jiného dopravce,“ říká.

V současném systému se tak nezjistí, zda strojvedoucí neporušil základní podmínky, že musí mít nějaký odpočinek. „V tuto chvíli Poslanecká sněmovna projednává změnu zákona o drahách,“ nastiňuje s tím, že jednou z iniciativ, kterou odstartovaly Dráhy ve spolupráci s ministerstvem dopravy, je takzvaný monitoring licence strojvedoucího.

Tomáš Pancíř, dbr, prh Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme