Google čekají v Číně obrovské zisky, říká expert

Číňané už zase mohou získávat informace na internetovém vyhledavači Google. Úřady včera obnovily americké společnosti licenci, která vypršela minulý týden. Americké firmě se tak otevírají podle Lukáše Brzáka ze zpravodajského serveru o čínské ekonomice czcn.org do budoucna obrovské možnosti zisku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sídlo Googlu v Pekingu

Sídlo Googlu v Pekingu | Foto: AFP

Peking po Googlu chtěl, aby filtroval výsledky vyhledávání, Američané to považovali za cenzuru. Obě strany se kvůli tomu dostaly na začátku roku do ostrého sporu.

Následnou dohodu například Financial Times označily za oboustranný kompromis.

„Jde o určitý ústupek obou stran. Osobně mi přijde ústupek ČLR větší,“ analyzoval situaci Brzák. Googlu se podle jeho mínění podařilo nalézt pro něj mimořádně výhodné řešení situace.

Přehrát

00:00 / 00:00

Lukáš Brzák mluvil na Rádiu Česko o společnosti Google v Číně

„Gogole tím, že přestal filtrovat vyhledávání sklidil obrovské sympatie. Jako první firma dala přednost společenské odpovědnosti před ziskem. Nyní stál před důležitým rozhodnutím, ale našel šalamounskou střední cestu. Zrušili přesměrování na hongkongskou stránku, čímž vyhověli čínské námitce proti obnovení licence, ale při vyhledávání jsou uživatelé stále na hongkongskou stránku převedeni. Gogole si díky tomu nepoškodil morální kredit a Peking jeho střední cestu akceptoval,“ shrnul Brzák celou kauzu.

Čína má obrovský potenciál na internetovém trhu. Zatím však Google v Číně na své poměry spíše paběrkuje.

„Příjmy z Číny představují zhruba 600 milionů dolarů, což jsou dvě procenta z globálního obratu Googlu. Momentálně je to tedy zanedbatelný příjem, ale jde o trend a budoucí potenciální zisky. Odhaduje se, že během pěti let bude připojena k internetu polovina čínské populace. Pro Gogole jde tedy o obrovskou příležitost,“ myslí si redaktor czcn.org.

Google je sice nejoblíbenějším vyhledavačem na internetu v Severní Americe a ve většině Evropy, ale v Číně zaostává za místním konkurentem Baidu. Ten údajně pokrývá 60 procent čínského trhu, Google jen 30 procent.

„Existence Googlu je důležitější pro vzdělané Číňany. Těch šedesát procent je masa běžných uživatelů, které je přítomnost americké firmy v podstatě jedno,“ dodal Brzák.

Lenka Buriánková, Václav Sochor, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme