Heineken žaluje pivovary, které v Česku používají označení radler

’Radler‘ se dostane před soud. Tento název pro ovocná piva má totiž v Česku zaregistrovaný jako ochrannou známku skupina Heineken. A ta zažalovala hned několik pivovarů za jeho neoprávněné používání.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plzeňský pivovar | Foto: Tomáš Adamec

Pivovary ovšem argumentují tím, že pojem ’radler‘ označuje celou kategorii nápojů, a registrovat si tento název je podle nich stejně nesmyslné, jako kdyby si někdo registroval pojem pivo.

Podle Tomáše Maiera z České zemědělské univerzity ovšem Heineken v tomto sporu uspět může.

„Pokud bych si měl tipnout výsledek, tak spíš si myslím, že uspěje. Záleží samozřejmě na právnících, jak se k tomu postaví.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O žalobě Heinekenu na další pivovary mluvil ve Světě o jedné Tomáš Maier z České zemědělské univerzity

„Ale já bych tady spatřoval možná trošku jiný problém v tom, že pokud uspěje právnicky, ještě to neznamená, že uspěje ekonomicky. Protože on může vyvolat řekněme vlnu odporu vůči tomuto problému; že si vlastně usurpuje něco, co mu tak nějak eticky nepatří,“ upozornil Maier ve Světě o jedné.

Podle něj totiž i na trhu s pivem hraje velkou roli psychologie a to, jak je ta která značka vnímána veřejností.

„Taková značka Gambrinus trošku zaspala dobu a před nějakými třemi čtyřmi lety to začalo být skoro vnímáno jako pivo fotbalových chuligánů. Takže psychologie na tom trhu je ohromně důležitá a řekněme marketingová oddělení z různých pivovarů mají neustále co na práci, aby image různých značek vylepšovala,“ řekl Tomáš Maier.

Čeká se velká právní bitva

Co by pivovary musely při případné soudní při prokázat, aby označení radler ztratilo tuto ochranu, je ale podle něj spíš otázka na právníka.

„Ale já si myslím, že by musely prokázat to, že v době registrace byl ten termín natolik obecně platný, že není možné, aby si ho zaregistroval jeden pivovar. Třeba v Německu je slov radler vnímáno jako svébytná pivní kategorie,“ poznamenal Maier a doplnil:

„Bude to poměrně velká bitva a záleží, jak moc se toho chytí různá marketingová oddělení a také masmédia. Protože v konečném důsledku vlastně ten, kdo prohraje, jak už jsem naznačil, může být společnost Heineken. Protože pokud do povědomí vejde to, že si usurpuje něco, co nemá, tak byť třeba to i právnicky vyhrají, tak to pro ně vůbec nemusí být žádná výhra,“ domnívá se Tomáš Maier z České zemědělské univerzity.

Martina Mašková, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme