Hollywood se potýká s katastrofálními tržbami. Je to zlé, říká filmový analytik

Vedoucí činitelé amerických filmových studií se po skončení letní prázdninové sezóny snažili najít obětního beránka, na jehož vrub by mohli připsat sérii letních propadáků. A našli nečekaný terč, a to své nejoddanější diváky. Informoval o tom americký list The Times.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hollywood (nápis) | Foto: Scott Catron, CC-BY-SA-2.0

Po téměř celé století mohla filmová studia počítat s tím, že diváci do kin přijdou bez ohledu na to, co se promítá. Mnohdy čistě jen proto, že tam rádi chodí.

Nyní ale možná vůbec poprvé od doby, co se tato aktivita stala bytostně zažitou americkou zábavou pro volný čas, lidé přestávají chodit na filmy jen pro samotný zážitek z návštěvy kina.

Filmoví magnáti si lížou rány po létě, kdy se počet prodaných vstupenek v USA propadl o celé tři procenta v porovnání s loňským rokem. Letos kritici i diváci v nevídané shodě nespokojeně bručeli nad filmy, které jim studia předložila.

Na vině jsou pokračování a remaky

Nejčastěji stížnosti mířily na příliš mnoho pokračování a remaků. Většina z nich byla prý přímo napěchována speciálními efekty a cílena na neanglicky hovořící publikum.

Kritici strhali novou verzi Ben Hura, která vydělala méně, než polovinu svého rozpočtu. V přepočtu se tak jedná o téměř dva a půl miliardy korun. Film Alenka v říši divů: Za zrcadlem zase vynesla na domácím poli skrovných 77 milionů dolarů. Film byl přitom natočen za 170 milionů.

Kasovní zisky ale zachránila jen hrstka velikých trháků v čele s animovaným snímkem Hledá se Dory a Kapitán Amerika: Občanská válka. Zakrýt celkový trend se jim však nepodařilo.

"Bylo to zlé. Ne tak, jako před dvěma roky, ale pořád zlé v kontextu posledních patnácti let," komentuje situaci hollywoodský analytik Doug Creutz.

Mínění diváků se mění

Podle společnosti PostTrak, která sleduje názory filmových diváků, se v létě 2014 zhruba dvaatřicet procent lidí rozhodovalo, na který film půjdou, až když stáli ve frontě u pokladny multikina. V roce 2015 jejich počet klesl na 28 procent a letos se předpokládá, že tento trend bude pokračovat.

"Pokud se lidé nenadchnou pro konkrétní film a nerozhodnou se na něj jít podívat, tak do kina vůbec nemusejí přijít," vysvětluje bývalý šéf studia Universal Pictures Adam Fogelson.

Je třeba počítat také s tím, že rostoucí ceny vstupenek, klesající rozmanitost promítaných filmů a okamžitá dostupnost zábavy doma prostřednictvím streamovacích služeb, budou návyky skalních návštěvníků kin i nadále nahlodávat.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru